Fagstoff

Melk inneholder viktige proteiner

Publisert: 15.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Det finnes protein av både høy og lav kvalitet. Melk, kjøtt og egg har protein av god kvalitet.


Noen aminosyrer klarer ikke kroppen å produsere selv (essensielle aminosyrer), og disse må vi få tilført gjennom kosten.

Ung mann handler en liter melk. Foto.

Melk er en god kilde til en rekke næringsstoffer. Ett av dem er protein. Kvaliteten på proteinene i melk er veldig god. En voksen person trenger i gjennomsnitt 50–60 gram protein per dag for å vedlikeholde muskler og vev. Har man store fysiske belastninger i form av tungt kroppsarbeid eller mye fysisk aktivitet eller trening, kan man ha behov for noe mer protein.

Bilde av ett glass melkDet finnes utallige typer proteiner. Melk inneholder flere typer, blant annet kasein, myse, laktoferrin og laktoglobulin. 

 

 

 

 

Bilde av ulike matvarer med høyt proteininnholdMelk, kjøtt, fisk og egg inneholder mye protein med høy kvalitet, mens mat fra planteriket (vegetabilske matvarer) inneholder protein med lavere kvalitet. 

Finn ditt proteinbehov

En grei tommelfingerregel er å multiplisere kroppsvekten sin med 0,8–0,9 gram protein per dag for å finne sitt eget daglige proteinbehov. I følge de offisielle ernæringsanbefalingene bør 10–15 prosent av energien fra maten vi spiser komme fra proteiner.

Mange ulike proteintyper

Det finnes utallige typer proteiner. Melk inneholder flere typer, blant annet kasein, myse, laktoferrin og laktoglobulin. Alle proteiner er bygget opp av 20 ulike aminosyrer, som kan ses på som byggeklosser. Kroppen vår kan selv lage 11 av disse, mens 9 er essensielle. Det vil si at vi må få dem fra kosten. De fleste proteinene er satt sammen av både essensielle og ikke-essensielle aminosyrer. De proteinene som inneholder mye av de essensielle aminosyrene, omtales ofte som høy-kvalitetsproteiner, mens proteiner som har lav andel av de essensielle aminosyrene, er av lavere kvalitet.

Melkeprotein er av høy kvalitet

Melk, kjøtt, fisk og egg inneholder mye protein med høy kvalitet, mens mat fra planteriket (vegetabilske matvarer) inneholder protein med lavere kvalitet. For å få alle de essensielle aminosyrene fra vegetabilske matvarer, må man blande flere vegetabilske proteinkilder i samme måltid.

For å vurdere kvaliteten på proteinene tar man utgangspunkt i hvor stor andel av proteinet som kroppen kan utnytte til å bygge eller vedlikeholde muskler. Egg har svært god kvalitetet, hele 94 % kan utnyttes til muskler. Melk kommer på en god andreplass, med 85 %, mens rundt 75 % av proteinet i kjøtt og fisk kan utnyttes til muskler.

Oppgaver

Generelt

Relatert innhold

Til fordypning

Generelt