Fagstoff

Melk kan motvirke vektoppgang!

Publisert: 10.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Studier viser at en fettsyre i melk stimulerer forbrenningen i kroppen og tar vare på musklene. Dette kan påvirke overvekt over tid. Velg fortrinnsvis magre melkeprodukter.

En jente som drikker lettmelk av en kartong. Foto.

Et stadig tilbakevendende tema er vekt og helse, og av og til er det noen som lufter påstanden om at man blir fet av å drikke melk. Er det noe i dette, eller er det nok en myte som må avkreftes en gang for alle?

Bilde av melk som helles i et glassVed å velge melk vil man også få tilført mange viktige vitaminer og mineraler.  

 

 

 

Gutt og jente som tenker. Foto.Hvem har ansvaret for din helse? Hva er lurest å drikke til frokost i hverdagen? Melk eller brus? 

 

 

 

 

 

 

Bilde av Tine og Q-lettmelkBåde Tine og Q-meieriet har magre melketyper i handelen.    

 

 

Myten

Det kan være flere årsaker til at myten om at melk gjør deg fet, er blitt til. Men en gruppe som har vært flittige til å fremholde dette som et faktum, er ulike dyrevelferdsorganisasjoner som ønsker å få slutt på melkeproduksjonen. Målet deres har muligens vært å gjøre oss redde for melk som en kilde til overvekt. På den måten håper de å redusere etterspørselen etter melk og dermed oppnå en reduksjon i husdyrholdet. Ved en skole i USA som etter flere års kamp hadde fått kvittet seg med brusautomaten sin og erstattet den med en melkeautomat, dukket det straks opp aktivister som ropte til barna at de ble fete av å drikke melk. Også i Canada har dyreaktivistene rettet seg inn mot barn med denne «informasjonen».

Studier viser noe annet

Flere studier motbeviser påstanden om at man blir fet av å drikke melk. Mye kan faktisk tyde på at et visst melkekonsum kan bidra til å beholde den slanke linje. Forsker Michael Zemel har publisert en studie som viser at inntak av magre meieriprodukter som melk, yoghurt og ost kan hjelpe kroppen med å kontrollere mengden kroppsfett. Det ser ut til at magre melkeprodukter påvirker fettcellene i kroppen til å lagre mindre fett og heller bryte ned det lagrede fettet. Dette kan gi en betydelig senket risiko for overvekt. Han fant også at kvinner som inntok minst tre porsjoner magre melkeprodukter daglig hadde den absolutt laveste risikoen for å bli overvektige.

CLA i melk

CLA er en flerumettet fettsyre som finnes i to forskjellige former og som naturlig forekommer i melk og kjøtt. Fettsyren dannes når kua spiser og fordøyer gress. CLA kan også framstilles kunstig fra ulike planteoljer. Det har pågått og pågår fremdeles en rekke studier med CLA på dyr og mennesker for å avdekke fettsyrens mulige funksjoner. Hypotesene er at inntak av CLA kan ha positiv virkning på forebyggelse av overvekt og slanking, blant annet ved å stimulere forbrenningen av fett og bevare musklene.

Moderne fôring og mindre tid på beite har ført til at innholdet av fettsyren CLA i kumelk og kjøtt er betydelig redusert de siste tiårene. Enkelte forskere mente på begynnelsen av 2000-tallet at man kan kompensere for det lavere CLA-nivået ved å tilføre noen gram CLA i fôret hver dag.

Melk som markør?

Studier som viser at et fornuftig melkeinntak ikke fører til overvekt, men derimot til å bevare normalvekten, kan muligvis også ha en annen bakenforliggende forklaring enn selve innholdet i melken. Det kan være at de som bruker magre melkeprodukter, er mer bevisst på kostholdet sitt og kanskje også fører en sunnere livsstil. I så fall kan man si at bruken av magre melkeprodukter er en markør på et sunt kosthold og/eller en sunn livsstil.

Energibalansen er viktigst

Når det er snakk om hva slags mat som er mer eller mindre fetende enn andre produkter, er det viktig å ha klart for seg at det ikke er enkeltmatvarer, men kosten totalt sett, som gjør at vekten øker eller minsker. Hvis man spiser mer energi enn man forbruker, vil den ekstra energien lagre seg som fett på kroppen – uansett hva man har spist. Men det sier seg selv at det er lettere å spise for mye av fet mat, som fete middager og desserter, enn av mager mat som grønnsaker og frukt, fordi fet mat har mye mer kalorier fordelt på et lite volum. Det skal med andre ord en svært stor magekapasitet til for å spise seg fet på salat.

Relatert innhold

Til fordypning

Generelt