Fagstoff

Næringsstoffer i lettere meieriprodukter

Publisert: 15.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

  • Bruk magre produkter til hverdags.
  • Når fett reduseres i en vare, er det fortsatt like mye og ofte mer av de andre næringsstoffene fordi noe er fjernet.

To jenter som drikker melk. Foto  

Melk, ost og yoghurt. Foto.Melk, ost og yoghurt finnes alle i magre varianter.    

 

 

Bilde ac frokost med melk. Foto.Velg helst halvfet hvitost og lettmelk til frokost.   

Velg gjerne de magreste meieriproduktene til hverdags. De inneholder like mye næringsstoffer som orginalene, det er bare fettinnholdet som er redusert.

Det finnes et stort antall meieriprodukter å velge mellom. Noen inneholder mye fett, mens andre inneholder mindre. Noen finnes i flere varianter, hvor fettinnholdet varierer. Et eksempel på dette er melk.

  • Helmelk inneholder 3,9 % fett.
  • Lettmelk inneholder 1 eller 1,5 % fett, avhengig av produsent.
  • Ekstra lett melk inneholder 0,5 eller 0,7 % fett, avhengig av produsent.
  • Skummet melk inneholder 0,1 % fett.


Minst like mye vitaminer og mineraler

Ernæringsmyndighetene anbefaler at vi velger melkevariantene med lite fett til hverdags. Selv om fettinnholdet er lavere, og kaloriinnholdet dermed også blir lavere, reduseres ikke innholdet av de andre vitaminene og mineralene tilsvarende. Alle melketypene inneholder for eksempel like mye kalsium per liter.

Oppkonsentrering av næringsstoffer

Når noe, for eksempel fett, fjernes fra en matvare, hender det av og til at resten av næringsinnholdet oppkonsentreres. Derfor er det for eksempel mer kalsium i en skive lettere ost enn det er i en skive av den vanlige osten. På samme måte er det omtrent dobbelt så mye protein i den magre kesamvarianten som i den orginale. Du har derfor ingenting å tape på å velge de magre variantene til hverdags, – snarere tvert imot!

Oppgaver

Generelt

Relatert innhold

Til fordypning

Generelt