Fagstoff

De fem p - ene

Publisert: 06.12.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskeliste

 

De fem p - ene

 

  • produkt
  • pris
  • plass
  • påvirkning
  • personale

 

Konkurransefortrinn

Effekten du får ved å ha og bruke en ressurs eller en kompetanse som gir bedriften din fordeler i konkurranse med andre bedrifter. 

 

Markedsmiks

Kombinasjonen, eller miksen av hvordan en bedrift bruker de fem p - ene. 

Salg i utstillingsvindu. Foto.   

Som hjelp til å nå markedsmålene dine kan du bruke fem virkemidler eller verktøy. De fem virkemidlene begynner med bokstaven p og blir derfor kalt de fem p - ene.  

De fem virkemidlene står for

  • produkt – «product»
  • pris  – «price»
  • plass – «place»
  • påvirkning – «promotion»
  • personale – «people»

Kombinasjonen, eller miksen, av hvordan bedriften bruker disse p-ene, kan gi deg de konkurransefortrinnene du trenger for å vinne i markedet. Vi snakker altså om bedriftens markedsmiks.

Her ser vi litt nærmere på hver av de fem p-ene:

PrislappHvor prisbevisst er du når du handler mat? 


ButikklokaleEt innbydende butikklokale kan bety mye for salget. Her fra kafeen og bakeriet Fole Godt i Molde 

 

DetaljistPersonalets kunnskap og serviceinnstilling er viktig for kunden 

 

Å lage en markeds-strategi er en omfattende, men svært viktig jobb for at du og bedriften din skal lykkes. Husk at det er bedre med en «liten» markedsstrategi som du kan utvide etter hvert, enn ingen strategi i det hele tatt.

 

Produkt

Her dreier det seg om å velge riktige produkter for kundene dine. Det hjelper ikke å ha et fantastisk produkt hvis ingen vil ha det.

Bedrifter arbeider stadig med produktutvikling og er veldig nøye når de vurderer nye produktideer. Svært få av de ideene en bedrift kommer opp med, blir faktisk produsert og lansert på markedet. Nye produktideer blir testet og analysert før de eventuelt slippes ut på markedet. 

Stikkord: kvalitet, design, merkevarenavn, garantier, service, ekstrautstyr

Pris

Prisen er viktig for om kundene vil kjøpe produktene dine.

Er billig alltid best? Nei, i hvert fall ikke hvis du ønsker å selge kvalitetsprodukter. For å sette riktig pris må du ta hensyn til hva markedet er villig til å betale for produktet ditt.

Stikkord: prisnivå, rabatter, fortjeneste, betalingsbetingelser

Plass

Hvor varene selges, er selvsagt også viktig. Får kundene tak i varene dine?

Her er det mange hensyn å ta. Hvor mange produkter skal jeg ha? Skal jeg åpne egen butikk, eller skal jeg få varene mine inn i andres butikker slik at de kan selge dem for meg?

En stadig viktigere «plass» å selge produktene på er Internett. Flere og flere bedrifter selger produktene sine i nettbutikker. Mange bedrifter, for eksempel Komplett.no, MPX.no og PS.no, selger produktene bare på Internett og har ikke butikker som kunden kan besøke. 

Stikkord: vareutvalg, lager, transport, lokaler, geografisk plassering

Påvirkning

Det hjelper ikke å ha gode produkter med riktig pris til salgs i en fin butikk hvis ingen vet om deg. Du må bruke påvirkning for å gjøre kundene oppmerksomme på produktet ditt.

Påvirkning er det vi kaller reklame og kommunikasjon – vi ønsker å påvirke folk til å kjøpe våre produkter.

Stikkord: annonsering, selgere, reklame, kampanjer, salgsfremmende tiltak

Personale

Over halvparten av alle produkter som selges i Norge, er tjenester. Tjenestene utføres av mennesker. Vi kan si at menneskene er en del av tjenesten, og derfor er det viktig å ansette de rette menneskene.

Stikkord: serviceinnstilling, kunnskap om varen, faglig dyktighet, positivitet, lojalitet

Oppgaver

Aktuelt stoff