Fagstoff

Markedsmål

Publisert: 06.12.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskeliste

Markedsmål = mål med markedsføringen

 

Eksempel på markedsmål:

 

  • omsetning
  • markedsandel
  • nye kunder
  • kundetilfredshet
  • kundelojalitet

 

 Jente med mobiltelefonHva tror du markedsmålene for Telenor er?

Rød tråd med start og mål. Foto.   

Det er viktig for en bedrift å sette seg mål, for det viser retningen bedriften skal gå i. Klare mål viser også de ansatte hva de skal arbeide for, og det hjelper dem til å gjøre en bedre jobb.

Markedsmål vil si de målene du setter deg med markedsføringen, og poenget med å sette slike mål er at bedriften skal ha noe å strekke seg etter. Markedsmål kan for eksempel definere

  • hvor stor bedriften din skal bli
  • hvor stor markedsandel du skal ha
  • hvor fornøyde kundene dine skal være

Se filmen om å sette seg gode markedsmål før du leser videre:

 

Markedsmål

Her er noen markedsmål som det er viktig å tenke grundig gjennom dersom du skal tilby mobiltjenester: 

Inntektsmål

Hvor stor skal omsetningen din være, og hvor stort overskudd vil du ha?  

Markedsandel

Hvor stor del av markedet skal du ta? Skal du bli en gigant, som Telenor eller NetCom, eller nøyer du deg med å være en liten utfordrer, som OneCall eller Chess? Her dreier det seg om å slåss om de kundene som allerede er mobilbrukere. 

Nye kunder

Du kan også sette deg mål for hvor fort du ønsker at markedet ditt skal vokse. Her gjelder det å få enda flere til å begynne å bruke mobiltelefon – altså skaffe nye kunder som ikke bruker mobil i dag.

Kundetilfredshet

Tilfredse kunder skaper lojale kunder. Hvor fornøyde skal kundene dine være? Hvor viktig er det for deg at de faktisk er fornøyde? Og hvor fornøyde er kundene med konkurrentene – kanskje kan du bli bedre enn dem?

Kundelojalitet

Det er dyrt å skaffe seg nye kunder, og det kan derfor være lønnsomt å ha kunder som er lojale. Hvor lojale kunder ønsker du? Er det viktig for deg at en kunde som har handlet hos deg, kommer tilbake til deg neste gang, eller er det greit at han går til konkurrenten?