Fagstoff

Reklamekampanjer

Publisert: 27.10.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Reklamebyrået sidespaltebilde  

Huskelappen

En reklamekampanje er en samordnet og tidsavgrenset markedsføringsinnsats i flere kanaler.

 

Eksempel

Reklamekampanjen for Pizza Grandiosa.

Grandiosa lørdagspizzaEmballasjen er en viktig del av en reklamekampanje. 

Produktnettside 

Her finner du også lenke til Facebook-siden.

 

Reklamefilm Respekt for Grandiosa 

 

Forbrukergenerert reklamefilm for Gandiosa 

 

Eksempel på lokkemiddel 

 

Eksempel på redaksjonell produktomtale

 

 

Hva er en reklamekampanje?

En reklamekampanje er en samordnet og tidsavgrenset markedsføringsinnsats der en bedrift eller et reklamebyrå bruker mange ulike markedsføringskanaler samtidig innenfor en avgrenset tidsperiode.

Eksempler:

  • annonsering i trykte og nettbaserte medier
  • radioreklame
  • reklamefilmer og trailere på kino, fjernsyn og nett
  • spesiell emballasje
  • lokkemidler til form av tilleggsprodukter eller gevinster
  • brosjyrer
  • reklameplakater og foldere
  • annonsedekor på busser og drosjer
  • redaksjonell omtale – omdømmebygging

Kampanjene knytter seg gjerne til en spesiell begivenhet (produktlansering, messedeltakelse, jubileum eller lignende «event»). Ofte vil en reklamekampanje bestå av en tilbudspakke der distribusjonsleddene også bidrar til prisreduksjon.
(Kilde: Birger M. Vikøren, reklamekampanje. (2011-10-24) I Store norske leksikon. URL-adresse: http://snl.no/reklamekampanje)

Sosiale medier i markedsføringen

Mange bedrifter satser aktivt på å bruke sosiale medier som kanaler i reklamekampanjer. Pizzaen Grandiosa har egen vennegruppe på Facebook. En av de meste vellykkede reklametriksene er å få forbrukerne til å publisere egne reklamefilmer for produktet på YouTube.