Fagstoff

Hoved- og tilleggsleveranser

Publisert: 02.11.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Kvinne kjøper mat. Foto.

I forretningsideen har vi beskrevet den typen varer eller tjenester vi skal levere til kunden. Men av og til oppdager vi at kunden også har behov for andre produkter. Dette kaller vi tilleggsleveranser eller det lille ekstra. En form for «ekstraservice» som kunden ofte setter stor pris på.

Hovedleveranse

Hovedleveransen er bedriftens viktigste produkter. Ofte snakker vi om kjerneproduktet

Selger vi for eksempel IKT-produkter, er pc-er og annen maskin- og programvare gjerne hovedleveransen vår.

Tilleggsleveranse

En tilleggsleveranse kan være hva som helst som gjør leveransen mer fullstendig. Tilleggsleveransen kan faktisk være den avgjørende grunnen til at kunden velger vårt produkt, eller årsaken til at kunden handler hos oss også neste gang.

Tilleggsleveranser kan være produkter som bedriften tar seg betalt for, men de kan også være gratis.

For en IKT-bedrift kan tilbud om installasjon av programvare, kurs og opplæring, ekstra råd og veiledning, bytterett og ulike slags garantier være tilleggsleveranser.

Les mer om hoved- og tilleggsleveranser her:

 

Oppgaver

Praktisk stoff for

Relatert innhold

Aktuelt stoff for

Generelt