Fagstoff

Hva er reklame?

Publisert: 27.10.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Reklame for tulipaner  

Reklamen gjør oss bevisst behov vi egentlig ikke visste at vi hadde, og forteller oss deretter hvordan bestemte varer eller tjenester kan tilfredsstille disse behovene.

Hva er reklame?

Ordet reklame kommer av det latinske ordet reklamare som betyr «å rope ut». Reklame er et viktig hjelpemiddel for en produsent som ønsker å selge en vare eller en tjeneste. Reklame skiller seg fra andre medietekster ved at senderen har betalt for å få formidlet budskapet sitt. Derfor gjør de fleste medier mottakerne oppmerksom på hva som er redaksjonelt innhold, og hva som er reklame.

Vi som bor i Norge, har tilgang til en mengde produkter som er nesten like. Hvor mange ulike typer tannkrem står i hyllene i nærbutikken din? Hvor mange ulike jeans har du å velge mellom der du handler klær? Når utbudet er så stort, er det i første rekke reklamen som utgjør forskjellen på om et produkt får oppmerksomhet eller ikke. Reklamen gir produktet en tilleggsverdi. Tannkrem gir oss ikke bare rene tenner, men også en ring av selvtillit!

Reklamen bruker ulike mediekanaler for å nå ut med budskapet sitt til potensielle kunder. Måten reklamen er utformet på, er viktig, enten vi snakker om en reklameplakat, en reklamefilm eller en radioreklame. Det er reklamens dramaturgi, eller iscenesetting, som gjør budskapet attraktivt for kunden.

Virker reklame?

Produsentene bruker mye penger på reklame. Derfor er det viktig å vite om reklamen virker, at den har en effekt. En måte å undersøke effekten på er å sjekke om de som bruker mye penger på reklame, faktisk selger mer. En mer forskningsbasert metode brukes av firmaer som driver med markedsundersøkelser. På vegne av sine oppdragsgivere ringer de rundt til et stort utvalg personer for å sjekke hvilke produkter folk kjenner til og kjøper.

Alle produkter du betaler for i butikken, har en strekkode. Det du kanskje ikke vet, er at når ekspeditøren skanner denne strekkoden, går informasjon om varekjøpet ditt direkte til et byrå som analyserer hvilke varer som selges. Det forteller hvordan vi som forbrukere oppfører oss.

Ulike former for reklame

  • Produktreklame
    Produktreklame forteller om produktets egenskaper og hvordan det kan brukes. Det reklameres for produkter i alle medier, enten åpent eller skjult. Skjult reklamering kalles produktplassering. Dette er stadig vanligere i spillefilmer, TV-serier, musikkvideoer og tegneserier. 
  • Direktereklame
    Reklame som leveres direkte i postkassen eller via telefon, øker i omfang. Det er mulig å reservere seg mot slik direktereklame, men mange aviser tilbyr annonsører å legge ved egne annonsebilag som innstikk. Slik omgår man kundens reservasjon.
  • Utendørsreklame
    Lysreklamer, reklamesøyler, reklamer på biler og busser, veggflater osv. er eksempler på utendørsreklame. Kanskje går du selv også rundt som en levende reklameplakat med klær som reklamerer for sitt eget produktnavn?
  • Personlig reklame
    Informasjon om bruk av Internett og sosiale nettverk har ført til at reklamen i dag ofte henvender seg direkte til kunden, skreddersydd for deg og de interesser du har. En viktig inntektskilde for Facebook er blant annet å selge videre informasjon om din profil til aktuelle annonsører.