Fagstoff

Reklamefotografiet

Publisert: 27.10.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Reklamebyrået sidespaltebilde

 

Huskelappen

Reklamefotografiets overordnede mål er å spre informasjon eller promotere salg.

 

Et reklamefotografi kan promotere både personer og produkter.

Produktbilder kan ha fokus på form eller hvordan produktet brukes.

 

Fransk ballerina, portrettert av Adolphe Braun.Fransk ballerina, portrettert av Adolphe Braun. I 1856 ga Adolphe Braun ut en bok med 288 bilder av Virginia Oldoini ikledd rettskappe. Hun ble dermed verdens første motemodell.  

 

Norge var et av de siste land i verden som fikk reklame på TV, og brukte derfor reklamepengene stort sett på trykte medier i stedet. På 60- og 70-tallet var Norge i 1. divisjon når det gjaldt reklame på trykk.

 

Sitat

”Selv Gud trenger reklame – han har kirkeklokkene.” (Aurélien Scholl - fransk forfatter)

 

motebildeHensikten med motebildet er å vise fram klær og tilbehør. Klikk for å se større versjon. (Fotograf: Victoria Nevland, elev Vennesla vgs.)  

Bilder som selger

Reklamefotografering dreier seg stort sett om fotografering av stilleben (bilde av oppstilte gjenstander) til kataloger og annet reklamemateriell. Hensikten er at produktet skal framstå på en lekker og tydelig måte. I tillegg er det vanlig å fotografere “produktet i bruk”. Et eksempel er bilde av en modell som har på seg de klærne som det reklameres for.  

Reklamefotografiets overordnede mål er å spre informasjon eller promotere salg. Et vellykket reklamefotografi er kort fortalt et reklamefotografi som ”virker”. Det vil si at det blir lagt merke til og kommuniserer budskapet til riktig målgruppe på en klar og tydelig måte. For å få til dette bør fotografiet

  • være utformet fra en original idé
  • ha en estetisk-tidsriktig form, gjerne med en menneskelig eller humoristisk vinkling
  • være fototeknisk godt. Her skal det være kvalitet gjennom hele prosessen – dvs. i opptakssituasjonen, i motivets innhold og kommunikasjon og til slutt i etterbehandlingen.

Eksempler på budskap i reklamer kan være at “vår parfyme lukter veldig godt”, “disse jeansene har flott fasong” eller mer alvorlige buskap som f.eks. “Husk bilbelte – noen er glad i deg”.

Produktfotografering

Noen bilder har fokus på produktets form, andre har fokus på produktet i bruk. Ved fotografering av stilleben må produktene vises tydelig og framstå som delikate. God lyssetting er viktig. 

Bilder som viser et produkt i bruk, er ofte mer kreative, f.eks. en snekker i arbeid med den nye hammeren sin eller en jente på joggetur med den nye iPoden sin.

Les mer om motefotografi les mer

Hensikten med et motebilde er hovedsaklig å vise fram klær med tilbehør, som regel ved bruk av modell. En underkategori er “glamour photography”, hvor fokus ligger mer på å framheve modellen. Det er vanlig å fotografere både i studio og utendørs på “location”. Virkemidler kan være kreativ lyssetting, kreative poseringer og god blikkontakt.

skjul
Les mer og se eksempel: presentasjon av et produkt: les mer

Reklamefotografi mat 

Bildene skal presentere produktet på en elegant og delikat måte. Bildene tas vanligvis i studio, og produktene er ofte belyst ovenfra og fotografert med kameraet rett på eller skrått ovenfra. Husk å gå nær på motivet ditt – bildene er ofte tette og med liten dybdeskarphet.

Eksempel på kosmetikkprodukt:

Reklamefotografi kosmetikkReklamefotografi kosmetikk. Fotograf: Tom Knudsen.  

skjul
Les mer og se eksempel: arkitekturfotografi: les mer

Arkitekturfotografi. Fotograf: Tom Knudsen.Eksempel på arkitekturfotografi. Fotograf: Tom Knudsen.

Arkitekturfotografi er bilder av et menneskeskapt byggverk. Det kan være et hus eller en del av et hus. Hensikten er å vise hvordan byggverket ser ut. Fotografen skal dokumentere bygget for sin oppdragsgiver, f.eks. arkitekten, som senere kanskje skal bruke bildene til å vise hva han eller hun har tenkt, den “arkitektoniske intensjonen”.

Oppdragsgiver kan også være en eiendomsmegler som skal selge huset. Det er vanlig å skille mellom interiørfotografier (bilder fra innsiden av bygget) og eksteriørfotografier (bilder av fasaden eller utsiden).

skjul

 

Promotering av personer

Et reklameportrett skal presentere og “selge” personen og er derfor mest brukt av modeller, skuespillere og musikere.
Les mer og se eksempel på portrettfotografering:

les mer

Reklameportrett laget av Marte Honnemyr, elev ved Vennesla videregående skole.Reklameportrett laget av Marte Honnemyr, elev, Vennesla videregående skole.

Personen presenteres ofte med bilder av ansikt og kropp. Her brukes virkemidler som hard lyssetting, god blikkontakt og kreativ posering. Som regel er bildene tatt i et fotostudio.

Reklameportrett musiker. Fotograf: Tom KnudsenReklameportrett musiker. Fotograf: Tom Knudsen. 

Musikerportrett er beregnet på salg og promotering av et band eller enkeltartister. Bildene brukes som en del av en plakat, plateomslag/-hefte, portrett, eller på nettet. Det brukes ofte “sterke bilder” med impact, kreativ posering, god bildekomposisjon og integrering av tekst eller andre grafiske element. Bildene kan være tatt i studio eller på location.

skjul