Fagstoff

Forbrukeratferd

Publisert: 11.10.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Mennesker i kø til førpremiere

Forbrukeratferd dreier seg om forbrukernes tanker og handlinger når de søker, vurderer, kjøper og bruker produkter. Verdier påvirker forbrukeratferd, og for en som skal jobbe innenfor salg og service, er det viktig å forstå og respektere kundenes verdier. Her får du noen eksempler.

Merkevarer – dårlige og dyre?

Nøkternt sagt er en merkevare et produkt som selges under et innarbeidet merke. Det sies at merkevare er en konstruksjon oppe i hodet på kunden. Den består av en fornuftsmessig del (hva produktet brukes til) og en emosjonell del (det følelsesmessige forholdet mellom produktet og kunden).

Merkevarer med moteriktig omdømme (image) utgjør en stadig økende del av omsetningen av klær, sko, klokker, mobiltelefoner, vesker, bilmodeller og dagligvarer. Ved hjelp av markedsføring og bevisst merkevarebygging har kjente produkter skaffet seg solide markedsandeler i vår del av verden.

Som forbrukere blir vi påvirket av samfunnet vi lever i. Samtidig er vi selvstendige individer med spesielle ønsker og behov.

Det sies at enkelte unge ser ut til å ha merkevarer på hjernen, mens andre ikke bryr seg det minste. Hvor står du?

Min favoritt-foundation

En kvinnelig blogger skrev følgende (personer og produkter er anonymisert):

«Jeg får veldig ofte spørsmål om hvilken foundation jeg bruker, og jeg har tidligere anbefalt dere en ganske billig en fra X som jeg har vært veldig fornøyd med. Men nå har jeg funnet min absolutte favoritt, den er virkelig helt fantastisk! Den er fra Y og heter Y-1. Jeg bruker fargen som heter Z. Alle som er på jakt etter en god foundation, gå innom et parfymeri og prøve denne. Prisen er sikkert litt varierende, men jeg betalte 400,–.»

Bloggeren fikk blant annet denne kommentaren:

«Du skriver jo ingenting om den? Hvilken hudtype passer den for? Er den lett eller dekkende? Oljefri? Hvor lenge sitter den på? Ikke mye man vet av å se et navn og at du sier den er ’bra’.»

I hvilken grad tror du merket hadde noe å si for hva bloggeren anbefalte? 

Forbrukeratferd

I et rikt land som Norge har hver enkelt forbruker mulighet til å dekke sine spesielle ønsker, behov, interesser og så videre. Forbrukeratferd dreier seg om forbrukernes tanker og handlinger når de søker, vurderer, kjøper og bruker produkter.

«Vis meg hva du kjøper, og jeg skal si deg hvem du er!»
Når vi ser hva en person handler, sier det mye om personens livsstil og sosiale tilknytning. Forbruket er viktig for identiteten vår og understreker hvilken posisjon vi har i samfunnet.
Allerede på 1800-tallet ble det hevdet at kjøpsvaner henger sammen med sosial status. Det gjelder særlig produkter og merkevarer som får oss til å tenke på tilhørighet og status, for eksempel kostbare sportsartikler, bilmerker, digitale produkter, eksotiske reisemål og merkeklær. Norske boliger er utstillingsvinduer for smak, status og posisjon.

Verdisyn og kjøpsatferd

Våre verdier påvirker vår kjøpsatferd, det vil si hva vi tenker og gjør når vi planlegger og foretar innkjøp. Mange valg skjer på bakgrunn av kulturelle og individuelle verdier.

Med verdier mener vi det som er grunnleggende verdifullt for oss. Når vi stilles overfor konkrete valg, er verdiene rettesnorer for å vurdere hva som er best. Jo mer bevisst vi er våre verdier, jo mer opptatt er vi av å etterleve dem.

En person kan signalisere sine verdier ved bruk av klesdrakt, hårfrisyre eller andre ytre tegn. Klesplagg blir også brukt som politisk symbol. Det såkalte palestinaskjerfet (kefije) har lenge vært brukt for å vise sympati med palestinerne i Midtøsten-konflikten.
For en som skal jobbe innenfor salg og service, er det viktig å forstå og respektere kundenes verdier.

 

 

Oppgaver

Praktisk stoff for

Generelt