Fagstoff

Den markedsorienterte perioden

Publisert: 19.10.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Tannbørster fra Jordan

Fra 1970-taIlet og utover ser vi en endring i produsentenes holdning overfor kundene. Produsentene blir mer opptatt av hva det er kundene faktisk vil ha, og de tar større hensyn til at kunder har individuelle behov. En konsekvens av denne utviklingen er blant annet at vi i dag kan velge mellom en mengde ulike tannbørster og finne den som passer for nettopp oss.

Bildet viser herremote fra Moods of Norway.Herremote fra Moods of Norway. Hva forteller denne jakken om brukeren?

Kunde, behov og marked

Siden 1970-tallet har bedriftene vært nødt til å ta stadig større hensyn til kundenes ønsker for å kunne hevde seg i den økende konkurransen. Kundene på sin side har fått bedre råd og har blitt mer og mer sofistikerte. Funksjonalitet, god pris og tilgjengelighet er ikke lenger nok, nå skal varene også dekke behov som selvrealisering og tilhørighet. Med andre ord: Klær og produkter skal vise hvem vi er.

Målrettet kommunikasjon og produktutvikling

Dagens markedsføring er preget av stort utvalg, mye reklame samt mye og svært målrettet kommunikasjon. Fordi konkurransen er stor, må tilbyderne velge seg ut noen grupper av kunder som de ønsker å pleie og gjøre helt fornøyde. De bruker derfor i utstrakt grad markedsundersøkelser og annen kommunikasjon rettet direkte inn mot kundegruppen. I tillegg arbeider de hele tiden med å utvikle produktene sine.

Hvilken kundegruppe tror du H&M ønsket å pleie i denne reklamekampanjen fra 1993?