Fagstoff

Den salgsorienterte perioden

Publisert: 19.10.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Eldre reklame for Nivea hudkrem

Etter andre verdenskrig kom flere og flere produsenter på banen, varetilbudet økte sterkt, og forbrukerne kunne begynne å velge i både varianter og pris. Bedriftene svarte på denne utfordringen ved å satse sterkt på reklame og andre markedsføringstiltak.

Til å begynne med var det vanlig med enkle reklamebudskap for å vise fortreffeligheten av egne produkter, som i eksemplet til venstre: «For hjem og sport – Nivea Krem til hudpleien». Ellers ser vi også at bilder av pene, blide og spreke mennesker har vært brukt som blikkfang i reklame nærmest til alle tider.

Bildet viser en annonse for Diplom-Is fra 1939.Annonse for Diplom-Is fra 1939.

 

Bildet viser en eldre reklame for Solidox tannkrem mot tannsten fra Lilleborg fabriker.Eldre reklame for Solidox tannkrem mot tannsten fra Lilleborg fabriker.

Sterkere salgsfremstøt

I den salgsorienterte perioden la bedriftsledere og markedsførere mer og mer vekt på å «dytte» produktene ut til kundene og overbevise dem om å kjøpe. Enkle slagord og anbefalinger, som for eksempel «Siko tannkrem er bra», ble brukt for å selge. Mange reklameannonser fremhevet dessuten nytteverdien og effektiviteten av produktene som skulle selges – nye produkter var ensbetydende med fremskritt og et mer lettvint liv.

Under finner du et eksempel på en reklame som er både moderne og tradisjonell: Mediet er moderne, men fornøyde brukere som skryter av produktet, har vært brukt i reklamen til alle tider. (For deg med et skarpt blikk: Oppdager du den litt komiske skrivefeilen i videoklippet?)