Fagstoff

Valgkamp i sosiale medier

Publisert: 31.08.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Øystein Sæbø om politikk og sosiale medier

Ressurser

Hva tvitrer stortingspolitikere om? 

 

Sosiale medier påvirket få personer i valgkampen 

 

Valgkampstil og sosiale medier 

 

Obama kampanje 2012 lansert i sosiale medier 

 

Sjekk Facebook- og Twitter-kontoene til dine lokalpolitikere.

 

Hør intervju med Øystein Sæbø i Radio sør:

 

 
 

Obama som forbilde

Stortingsvalgkampen i 2009 var den første valgkampen der norske politikerne for alvor tok i bruk sosiale medier som Twitter og Facebook. Inspirasjonskilden var Barak Obamas mobilisering foran presidentvalget i USA. I 2011 anser de fleste norske politikere sosiale medier som viktige redskap i valgkampen.

Norsk valgkamp er forskjellig fra amerikansk valgkamp. I Norge opptrer politikere i større grad som representanter for politiske partier og interessegrupper i befolkningen. Personfokuseringen er derfor mindre enn i en amerikansk presidentvalgkamp. 

Monolog eller dialog?

Sosiale medier fungerer best som kommunikasjon fra individ til individ. Det er derfor spennende å undersøke i hvilken grad politikere behersker denne formen for kommunikasjon med velgerne. En forskningsrapport som Øystein Sæbø ved Universitetet i Agder har publisert om bruk av sosiale medier i valgkampen i 2009, peker på at de fleste politikere bruker sosiale medier til å formidle egne ideer, ikke til å lytte til velgerne.

Egen medieregi

I tradisjonelle medier må politikere kjempe om å slippe til. Mediene selv styrer i stor grad dagsorden for hva som skal diskuteres til enhver tid. I de sosiale mediene kan politikerne ta regien alene. Utfordringen er da å samle nok ”venner” på Facebook og Twitter og mestre det vanskelige samspillet mellom det offentlige og det private som kjennetegner slike sosiale medier.  

Oppgaver

Generelt

Relatert innhold

Aktuelt stoff

Aktuelt stoff for

Generelt