Fagstoff

Bær

Frukt og bær

Ikke bare blåbær!
Bær er rett og slett små og store smaksbomber i alle regnbuens farger! De trenger lite forberedelser før de spises, bare skyll dem i kaldt vann, så er de klare for servering.  Alle bær trenger å stå kaldt, men bør bli temperert før servering. Da får de en mye bedre og kraftigere smak og aroma.

bilde av blåbærBlåbær
Fotograf: Steinar Myhr
bilde av skogsbærBær
Fotograf: Bon Appetit
bilde av forskjellige bærBær
Opphavsmann: Scott Bauer
bilde av rabarbra og jordbærkompottRabarbra- og jordbærkompott
Opphavsmann: Opplysningskontorene i landbruket , Aina C. Hole
bilde av ripsbærRipsbær
Fotograf: Paul-Erik Lillholm
  

 

Herlige, allsidige bær
Bær er nydelige som snacks, gjerne sammen med oppskåret frukt eller i en frokostblanding eller dessert. Rør bær inn i en vaniljeyoghurt – enklere blir det ikke! Og ingenting slår friske bær som kakefyll og kakepynt, både med hensyn til smak og utseende.  Bær egner seg også godt i beger sammen med oppskåret frukt til barna. Hverdagsgodt!  

I beit for rød saus? Jordbær eller bringebær kan kjøres med en stavmikser til en svært god bærsaus.  

Bær kan med enkle midler også gjøres om til delikat konfekt: Smelt mørk eller hvit sjokolade over vannbad. Dypp jordbær halvveis i, og la sjokoladen stivne før servering.  

Flere typer bær kan blandes lett og lunes, eventuelt med litt sukker. Server bærene med en god vaniljeis eller over en brownie.  

Antioksidanter – kroppens antirustbehandling les mer

I det siste har det vært spesielt stor oppmerksomhet rundt antioksidanter. Dette er naturlige stoffer som kroppen lager selv, eller som vi får i oss fra frukt, grønnsaker, bær og nøtter.

Antioksidantene har funksjoner som først og fremst er knyttet til kroppens forsvarsmekanismer, der de blant annet uskadeliggjør kreftframkallende og celleødeleggende stoffer (såkalte frie radikaler) og reparerer skader som er forårsaket av disse. I tillegg vil noen antioksidanter forhindre at fettet i overflaten av cellene våre harskner. Dette gjør at cellen er motstandsdyktig mot stoffer som ellers kunne ha trengt seg inn og skadet arvestoffet i cellekjernen.

Noen antioksidanter er vitaminer, andre er sporstoffer, og atter andre er såkalte flavonoider eller sterke fargestoffer. Av de mest aktive antioksidantene kan vi nevne vitamin C, vitamin E, betakaroten, lykopen i tomat, sporstoffet selen og Q10.

Enkelt sagt er antioksidanter en antirustbehandling for kroppen din!

Gå for de sterke fargene – jo sterkere farger, jo sunnere.

Naturen er så finurlig innrettet at det ikke er én enkelt frukt eller grønnsak som er den ultimate sykdomsforebyggeren. Nei, det du skal etterstrebe, er å spise variert. Kombiner en rekke ulike grønnsaker, frukter og bær, og du får det beste forsvaret mot blant annet hjertesykdom, kreft og for tidlig aldring. Bær er sunt, antakeligvis mye sunnere enn vi har vært klar over. De er stappfulle av antioksidanter. Vil du holde deg sunn og frisk, bør du spise massevis av frukt, bær og grønnsaker og særlig dem med sterke farger!

Det er nemlig slik at det finnes massevis av antioksidanter i disse fargene. Blåbær inneholder stoffet antocyanidiner som gir den fine fargen og beskytter mot mikroorganismer. De er med andre ord plantenes eget immunforsvar. Det fantastiske er at disse viktige egenskapene overføres til kroppen etter at vi har spist bærene. Det fører til at vi får i oss effektive antioksidanter som igjen er en viktig beskyttelse mot utvikling av kreft og hjerte- og karsykdommer. 

Vi kan holde oss friske og antakelig yngre ved å spise rikelig med bær. Med denne kunnskapen er det kanskje ikke så dumt å øke inntaket av frukt og bær?

skjul


Tyttebær
Når høsten nærmer seg, er det tyttebærtid og tid for å lage tyttebærsyltetøy. Som et fast innslag til mange norske middager er syltetøy av tyttebær den vanligste måten å spise tyttebær på. Men friske tyttebær er fremragende å tilsette i sauser til all slags vilt.  Tyttebær er en populær klassiker til søndagsmiddagen. De små, røde bærene ligner på rips, men smaken er relativt syrlig og litt bitter. 

På grunn av den syrlige og litt bitre smaken er det få som spiser tyttebær som de er. Tyttebær brukes mest rørt eller i syltetøy. Nyrørte tyttebær er en delikatesse i det norske kjøkken og er nydelig til kjøttretter og vilt. Tyttebær kan også brukes til å lage saft, i bakverk og desserter og selvfølgelig til trollkrem, som er tyttebær rørt sammen med sukker og eggehvite.

bilde av bringebær på buskBringebær