Fagstoff

Smør, margarin og oljer

Publisert: 24.08.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

  • Reduser inntaket av fett.
  • Velg fortrinnsvis umettet fett.
  • Umettet og mettet fett inneholder like mye energi.
  • Olje inneholder mer fett enn margarin.

Matvaregruppe: smør, margarin og olje

Fra denne matvaregruppa får du

  • energi (1 gram fett gir 9 kcal)
  • fettstoffer som kroppen trenger
  • de fettløselige vitaminene A, D og E

 

 

Hjertevennlig kost. Foto.Matolje inneholder mye umettet fett.

 

 

 

Smør. Foto. Mange kokker foretrekker å steke i smør. Ved å steke i en blanding av olje og smør vil man få en gunstigere fettsammensetning.    

 

 

Ekstra virgin olivenolje. Foto.«Ekstra virgin olivenolje» er en kostbar olje som ikke egner seg til steking.     

Smør, margarin og oljer er en del av det norske kostholdet. Fett har en rekke viktige oppgaver og er blant annet en viktig energikilde for kroppen. Fett beskytter blant annet nerver og indre organer og er en bestanddel i cellemembranen. Det tilfører også essensielle fettsyrer.

Vi deler fett inn i

  • mettet fett 
  • umettet fett som enten er enumettet eller flerumettet

 

Mettet fett øker risikoen for livsstilssykdommer. Vi må likevel huske på at helsedirekoratets anbefaling for fordeling av fett er like mye av hver av de tre fettypene.

 

Umettet fett er bra for kroppen. De essensielle fettsyrene, omega 3 og omega 6, finnes i umettet fett. Kroppen klarer ikke å lage disse selv og må få dem tilført gjennom kosten.

 

Mye mettet fett finnes i

  • hard margarin
  • smør
  • kokosfett
  • smult

Mye flerumettet fett finnes i

  • de fleste planteoljer
  • myk margarin

Helsedirektoratet skriver:

«Helsedirektoratet anbefaler myk vegetabilsk margarin, flytende margarin eller olje framfor hard margarin eller smør. Det er sunnest å spise så lite som mulig av de produktene som inneholder mye mettet fett. De produktene som blir harde når de står i kjøleskapet, slik som meierismør og noen typer margarin, inneholder mettet fett, mens matoljer, flytende margariner og myke margariner inneholder mindre mettet fett og mer enumettet og flerumettet fett.»

Smør, margarin og oljer kan brukes

  • i matretter og bakverk
  • til steking
  • på brød
  • som dressinger
  • for å gi smak
  • i sauser

Alt rent fett inneholder samme energimengde

Det er viktig å merke seg at man ikke får i seg mindre fett dersom man velger vegetabilsk margarin eller olje. Andelen av mettet fett blir imidlertid mindre, og du får i deg mer enumettet og flerumettet fett. Skal man redusere energiinnholdet i kosten, må man spise mindre fett, for eksempel ved å kutte ut smør på brødskiven.

  • Margarin og smør inneholder cirka 80 prosent fett.
  • Olje inneholder 100 prosent fett.

Næringsinnhold

  • Margarin blir tilsatt vitamin A og D.
  • Smør inneholder vitamin A og blir tilsatt vitamin D.
  • Olje inneholder vitamin E. Vita hjertegod er tilsatt vitamin D.

Utfordringer til deg

  1. Lag en liste med forslag til hvordan man kan redusere fettinnholdet i kosten.
  2. Forklar forskjellen på mettet og umettet fett.
  3. Hva vil det si at en fettsyre er essensiell?
  4. Hvilke helsemessige gevinster kan du få av å redusere fettinnholdet i kosten?
Relatert innhold