Fagstoff

Sjømat – fisk

Publisert: 24.08.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Unable to create scaled normal image.

Huskelappen

Fisk er nøytralt på smak og kan derfor brukes i mange retter med ulikt tilbehør, og til alle måltider i løpet av dagen. Fisk deles inn i halvfet, fet og mager fisk.

 

 

NM i sjømat - Petter Andersen t.h. og Stian Jølstangen . Foto.

Fiskeboller i hvit saus med tilbehør. foto.Fiskeboller i hvit saus har vært en tradisjonsrett i Norge i mange, mange år, og er det fremdeles.     
Grillspyd med fisk og grønnsaker. Foto. Det er kun kreativiteten som kan begrense mulighetene med fisk. Her er det laget til grillspyd med fisk og grønnsaker.     
Dampet fisk. Foto.Dampet fisk er magert og næringsrikt.  

Fisk har alltid vært en viktig matvare i Norge, spesielt langs kysten, og kan være villfisk eller oppdrettsfisk. I dag spiser vi langt mindre fisk enn ønskelig, og langt mindre fisk enn kjøtt. Særlig de yngre aldersgruppene spiser for lite fisk.

Sjømat omfatter ikke bare fisk. Krepsdyr og skjell er også sunn mat. Vi bør spise mer fisk og sjømat både som middag og som pålegg.

Inndeling av fisk etter fettinnhold

  • mager fisk (for eksempel torsk og sei)
  • mellomfet fisk (for eksempel uer og kveite)
  • fet fisk (for eksempel sild og makrell)

Næringsinnhold

  • protein
  • vitamin B12
  • selen og jod

I fet fisk og tran får du i tillegg

  • vitamin D
  • omega 3-fettsyrer

 Spise fisk som

  • middag
  • pålegg
  • mellommåltider

Tilberedningsmetoder

  • saltes
  • kokes
  • stekes
  • lutes
  • tørkes
  • Kan du mer? 

Hos Helsedirektoratet kan du lese:

«Ut fra et helsemessig synspunkt er det gunstig om forbruket av fisk, både mager og fet fisk, øker i befolkningen. Helsedirektoratet anbefaler at man spiser fisk både som pålegg og til middag, og at man varierer mellom ulike fiskeslag.»

Verdens helseorganisasjon fremhever at det finnes dokumentasjon som viser at inntak av fet fisk og fiskefett reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Opp gjennom historien har vi utviklet en mengde ulike tilberedelsesmetoder for fisk for å bevare holdbarheten og for å variere smaken.

Utfordringer til deg

  1. Lag en oversikt over sunne påleggsvarianter av fisk.
  2. Gjør deg kjent med siden til Eksportutvalget for fisk. Lag en oversikt over hva du kan finne på denne siden, og diskuter med medelever hvordan dere kan bruke siden i videre arbeid på skolen og i bedrifter.
  3. Bruk fiskeleksikonet Godfisk og Matvaretabellen. Lag en plakat som viser næringsinnholdet i ulike typer fisk.
  4. Sett opp en ukemeny med sunne middager. Fiskemåltider bør være en del av denne ukemenyen.
Relatert innhold

Faglig