Fagstoff

Produktplassering

Publisert: 27.10.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Reklamebyrået

 

Huskelappen

Produktplassering er betalt plassering av produkter i TV og film, der produktet inngår som en integrert del av handlingen.

 

Produktplassering er en form for skjult reklame.

 

Ressurser

Da Stephen Colbert åpnet Grammy Awards i Los Angeles i 2010 viste han fram sin nye Apple iPad.Da Stephen Colbert åpnet Grammy Awards i Los Angeles i 2010, viste han fram sin nye Apple iPad. 

 

Eksempler på produktplassering

 

 

 

Produktplassering i film. Innslag i Dagsrevyen, NRK.

Hva er produktplassering?

Har du lagt merke til hvilke typer møbler, mobiltelefoner og klesmerker som brukes i TV-serier og spillefilmer? Hvorfor har de mest populære talkshow-vertene alltid den siste datamaskinen fra Apple på skrivebordet?

Vi bruker begrepet produktplassering når bedrifter kjøper seg plass i filmer, på TV eller lignende medier slik at produkter, varemerker eller logoer blir en integrert del av handlingen.

Meninger om produktplassering

Produktplassering er en form for skjult reklamevirksomhet. Når du koser deg med en TV-serie, er du skjelden klar over at du samtidig  eksponerer deg for reklame. 

Skal det være lovlig å drive denne formen for reklamevirksomhet i Norge? Det er et tema som kulturministeren må ta stilling til i nærmeste framtid.

I mars 2011 skrev Kaja Korsvold en artikkel i Aftenposten om regjeringens forslag til oppmykning av regelverket:

Kommers-TV fester grepet  

  • Hvilke norske filmer og TV-serier nevner hun som eksempler på produktplassering?
  • Hvordan mener hun regelverket bør være?
 
Relatert innhold

Aktuelt stoff