Fagstoff

Valg og kjøp av datamaskin

Publisert: 06.09.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Kvinne med fire armer holder datamaskin, telefon, kopp og hullemaskin. Foto.  

Når vi skal kjøpe en datamaskin, er det mange hensyn å ta og vurderinger å gjøre. I dette tilfellet skal vi finne riktig maskin til en kunde, og i slike tilfeller bør vi være ekstra nøye. Her ser vi på en del av de vurderingene som må til.

Hvordan velger vi rett datamaskin til kundene våre?

Det å velge rett datamaskin kan være en utfordrende oppgave. Valget avhenger av hvor detaljerte krav kunden stiller, og hva kunden skal bruke datamaskinen til. Får vi i oppdrag å kjøpe datamaskiner for andre, må vi være nøye med å forhøre oss om hvilke forventninger kunden har til datamaskinen. For å gjennomføre en god kjøpsvurdering som er tilpasset kunden, må vi sørge for at vi har tilstrekkelig kjennskap til datamaskinens komponenter.

Minnebrikke til bærbar datamaskin som holdes med to fingre. Foto.Minnebrikker kommer i ulike formater. Denne er til bærbar datamaskin.Vi bør også sjekke hva slags ekstrautstyr kunden eventuelt trenger. Dette kan være utstyr som skriver, ekstern harddisk, kraftigere grafikk-kort, eller andre behov. Dette er relevant for å vite hvilket antall tilkoblingsporter og typer av disse vi trenger.

Andre ting vi bør ta hensyn til, er service, garanti og mulighet for support på utstyret vi kjøper. Dette kan være både for kundens del og for bedriften din som leverandør. Det er viktig at kunden er tilfreds med det tilbudet han eller hun får, ikke bare at prisen er lav og varen leveres hurtig.

For å oppsummere kort er det viktig med en god behovsanalyse. Hva trenger brukeren, og hva kan vi levere til best pris for å gjøre kunden fornøyd?

Handle i butikk eller på nett?

I ordinære butikker har vi mulighet til å se på og prøve varen før vi handler, vi kan rådføre oss med butikkens ansatte, og vi kan få svar på de spørsmål vi eventuelt måtte ha. Likevel har ordinære butikker ofte et begrenset utvalg av modeller og tilbehør. Prisen er også noe høyere enn i nettbutikker.

Bedrifter som anskaffer utstyr for andre, har gjerne avtaler med enkelte leverandører og grossister. Gjennom avtalene får de en enda bedre pris og vilkår enn hva de ville fått ved å handle direkte i en nettbutikk eller i en ordinær butikk. Som ansatt i en elektro- eller IT-bedrift må man forholde seg til bedriftens avtaler, for eksempel for innkjøp av komponenter. Da har man en eller flere leverandører man skal bruke, og bestiller gjerne gjennom deres nettløsninger. Om man har behov for rådgivning, kontakter man gjerne leverandøren per e-post eller telefon.

Forbrukere velger fritt hvordan de skal handle. Når man skal handle datamaskiner og annet datatilbehør, er det vel så populært å handle på nettet som i ordinær butikk. En fordel med nettbutikker er at de ofte har stort utvalg av forskjellige modeller og merker. Prisene er som regel lavere i nettbutikker enn i ordinære butikker, og om man handler som forbruker, har man en forbedret angrerett. Vi har derimot ingen mulighet til å se varen i forkant. Vi må ta kontakt med selgere via telefon eller e-post for å rådføre oss dersom vi har spørsmål om varen. Varene må som regel sendes via post eller hentes på spesielle utleveringssteder. Store og kjente butikker som leverer datamaskiner og datakomponenter og tilbehør, har ofte mange tilbud, og vi kan komme over gode kjøp.