Fagstoff

Skjerm og skjermkort

Publisert: 06.09.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Touch-screen. Foto.

Valget av skjerm kommer an på hvordan maskinen skal brukes, ellers er det ganske fritt. Det er få krav når det kommer til skjermer, og de fleste av dagens skjermer har de tilkoblingsmuligheter man trenger. Valg av skjermkort er derimot essensielt for dataspill og avansert grafisk arbeid.

SkjermkortSkjermkort

Skjermkort

Det er store variasjoner i pris og kapasitet på skjermkort, også kalt grafikkort. Hva man trenger, må man vurdere ut fra hva man skal bruke maskinen til. Filmredigering, 3D og avanserte spill krever mye av skjermkortet. Man bør derfor vurdere hvor mye prosessorkraft og minne man trenger på skjermkortet, og om maskinen har stor nok kraft til å drive det. Skjermkortet kan kreve en ekstra strømkobling.

Mange datamaskiner har integrert skjermkort på hovedkortet, så valget kan allerede være gjort. Likevel er det mulig å sette inn eget skjermkort.

Skjerm

Størrelse

Skjermer får vi i dag i ulike størrelser, og disse måler vi i antall tommer. Størrelsen på skjermen vi kjøper, avhenger av behov. Når vi jobber med videoredigering, webdesign og foto, benytter vi for eksempel applikasjoner som ofte gir behov for større skjermer. Større skjerm kan dessuten være fornuftig dersom man jobber med større oversikter, som for eksempel regneark. Da kan det også være lurt å benytte seg av to eller flere skjermer samtidig.

Pris

Prismessig varierer skjermer ganske mye etter kvalitet og bruksområder. Skjermer finnes i flere typer klassifiseringer og standarder, slik at man skal kunne klare å skille dem fra hverandre.

Tilkobling

Skjermen kan ha flere tilkoblingsmuligheter mot datamaskinen, som DVI, VGA og HDMI. Det som skiller disse tilkoblingene, er bildekapasitet og andre egenskaper. Blant annet kan HDMI overføre lyd i tillegg til bilde, mens VGA og DVI i utgangspunktet kun overfører bilde.

Tilleggsutstyr og funksjonalitet

Skjermer finnes med og uten høyttalere. De kan også ha mulighet for rotering og touch. Skjermen kan ha utganger som for eksempel USB hvor man kan koble til annet periferiutstyr. Hva kunden ønsker, må man forhøre seg om på forhånd.

Displaytype

Typen display som er på skjermer, varier også etter prisklasse og bruksområde. De aller fleste leveres med LCD- eller LED-display.

Format

I dag er stort sett alle skjermer i 16:9- eller 16:10-format. Det er svært sjelden at det selges nye 4:3-skjermer. Det er i så fall til spesielle behov.

Oppløsning

Oppløsningen handler om tettheten av bildepunkter. Stor tetthet gir bedre bildekvalitet. Dette har også betydning for arbeidsflaten, ved at elementer kan vises forminsket. Oppløsning må ha de samme forholdstallene mellom høyde og bredde som skjermformatet, ellers blir bildet strukket. I dag er det flere oppløsninger som blir brukt. Her er noen av de mest vanlige:

Kode Navn Forhold Bredde Høyde
XGA eXtended Graphics Array
4:3 1024 768
SXGA Super eXtended Graphics Array
5:4 1280 1024
WSXGA Widescreen Super eXtended Graphics Array
8:5 1440 900
HD+ High Definition Plus
16:9 1600 900
UXGA Ultra Extended Graphics Array
4:3
1600 1200
WSXGA+ Widescreen Super eXtended Graphics Array Plus
8:5 1680 1050
FullHDTV Full High Definition Television
16:9 1920 1080
WUXGA Widescreen Ultra eXtended Graphics Array
8:5 1920 1200
UHD
4K Ultra High Definition
1,9:1 4096 2160

 

Feilsøking

Majoriteten av alle problemer som har med skjerm og skjermbilde å gjøre, kommer av feiltilkoblinger eller defekte plugger eller skjermer. Feil innstilling av oppløsning fører også ofte til at skjermbildet blir feil, spesielt når man bruker flere skjermer eller overfører bildet til prosjektør.

Selve skjermen kan være defekt med dødt display, vi kan ha benyttet feil port for tilkoblinger, og det kan være brudd på skjermkabelen eller i overganger på kabel mellom datamaskin og skjerm. Andre årsaker til problemer med skjermen kan være defekt skjermkort eller overtemperert skjermkort. Da bør vi sjekke om viftene går, og om kortet får nok kjøling.