Fagstoff

Ordvalg

Publisert: 26.09.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Samtale

Ordvalget kan si mye om sosial og kulturell bakgrunn. Her skal vi se litt på ordvalget hos unge.

Vi har sett at en ungdom til annen ungdom ofte bruker slang og andre ord enn dem de ville brukt overfor sine foreldre - og ikke minst besteforeldre. Det er også forskjell i ordbruken mellom ungdom på Oslo østkant og Oslo vestkant1.

Eksempel
Mange unge bruker småord som «liksom» eller «lissom», «ikke sant», «vet du», «bare», «og sånn». «Dere hør her vi dro dit ikke sant, så var det sånn så dro vi på en sånn stein og drakk og sånn, og fyra og smårta og (latter) nei jeg bare kødda, ja så møtte vi det var da vi møtte Lars og dem ikke sant, nei … sorry Tine for det at lissom, Asle for deg ikke sant, han er lissom så snill og god og, lissom, ja han virker lissom på en måte som du snakker…»2.

Disse ordene er fyllord som ikke har noen funksjon i setningen, men som appellerer til andre ungdommer, med samme språkbruk. Også banneord som «faen», «helvete» og stygge ord som «dritt», «forpult», «ræva» kan ha en slik funksjon. Funksjonen er relasjonell, den knytter brukerne sammen. Se mer om dette her 

Slangord er også ungdomsspråk. Slang er bevisste avvik fra normalspråket som for eksempel «helt konge», «fett», «snasent», «dødskult» i betydningen bra, og «dritt», «pyton», «på trynet» i betydningen dårlig. Vi har også tidligere omtalt kebabnorsk (asfaltnorsk) og salsanorsk slang. Eksempel: «kæbe» for jente og «gerro» for sigarett.

I samtaleeksemplet vårt fra Klassefesten her  er ordvalget slik at de fleste seere i landet lett kan følge med. Det er et uhøytidelig språk. Valg av metaforer som: «en pansret utbrettsutgave av Koss», latter og smil og annet kroppsspråk bidrar til at seerne vil oppfatte at dette er et underholdningsprogram.  Deltakere i en samtalesekvens fra Dagsrevyen ville f. eks. ha valgt andre ord.

 

Oppgave

Lag en liste over hvilke fyllord, slangord, stygge ord og banneord som brukes i ditt ungdomsmiljø.

  • Hvorfor brukes disse ordene i ungdomsspråk?
  • Hvilken språkfunksjon har de? 
  • Hvilke språkhandlinger står de for?