Fagstoff

Brukergenerert film på nett

Publisert: 24.06.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Mediehistorie

 

Huskelappen

På YouTube og Vimeo kan alle laste opp egne filmer.

 

Tilgang til enkel teknologi som webkamera og mobilkamera gjør det enkelt å ta steget fra å være tilskuer til å bli produsent.

 

På YouTube finnes det mange eksempler på remixing og videoer som tar utgangspunkt i et kjent filmuttrykk. Det kalles intertekstualitet.

 

Det er også mulig for folk fra mange land å samarbeide om en filmproduksjon.

 

Ressurser

Gary Brolsma opptrer foran webkamera.Eksempel på mimevideo. Gary Brolsma opptrer foran webkamera.  

Se Numa Numa 

 

Skuespiller Alexandra Dreyfus i ferd med å ta opp en scene i web-dramaet "LonelyGirl15" i 2007.Skuespiller Alexandra Dreyfus i ferd med å ta opp en scene i web-dramaet "LonelyGirl15" i 2007.

 

Kollektiv film

Regissør Kevin MacDonald på premieren for den brukergenererte YouTube-filmen "Life in a day" som ble tatt opp 14.juli 2010. I alRegissør Kevin MacDonald på premieren for den brukergenererte YouTube-filmen "Life in a day" som ble tatt opp 14. juli 2010. I alt kom det inn 80 000 bidrag fra 192 land.  

Danske Christian Buch deltok i YouTube-prosjektet "Livet på en dag". Hør hvilke tanker han gjorde seg om prosjektet dagen før:

Livet på en dag 

 

Metal Gear Solid: Philanthropy 

 

Hør Eric Whitacre fortelle om det kollektive prosjektet "Virtual Choir":

Eric Whitacre: A virtual choir 2,000 voices strong 
 

Eric Whitacres "Virtual Choir" - et kollektivt performance-prosjekt på Internett.Eric Whitacres "Virtual Choir" - et kollektivt performance-prosjekt på Internett.

En form for filmer som har blitt muliggjort av Internett, er kollektive videoprosjekter, der en filmskaper inviterer et stort antall brukere til å bidra. Det kan være til dokumentarfilmer, samarbeid om å lage fiksjonsfilm eller mer performance-lignende prosjekter.

Et eksempel på det siste er Eric Whitacres "Virtual Choir". Whitacre la ut anvisninger til et korverk han hadde komponert, og en lang rekke sangere, for det meste amatører, sendte inn vidoer der de sang sine stemmer. Et utvalg på 185 bidrag ble så satt sammen til et virtuelt kor.

Hør koret  "Lux Aurumque".

Fra tilskuer til produsent

Etableringen av YouTube i 2005 forandret måten vi tenker rundt distribusjon og produksjon av video. YouTube la fra første stund opp til at publikum selv skulle laste opp videoer, noe som raskt ble enormt populært. Mye av det som blir lastet opp, er deler av tradisjonelle filmer og videoer, men stadig flere lager selv innhold som de laster opp.

Mimevideoer

En ny og populær sjanger er videoer der vanlige folk mimer til kjente melodier. Noen ganger blir dette massive hits med stor spredning. Et tidlig eksempel på en "mimevideo" som har blitt svært populær, er "Numa Numa", laget med utgangspunkt i låten "Dragostea Din Tei" av det rumenske bandet "O-Zone". Amerikaneren Gary Brolsma spilte inn videoen med sitt webkamera og postet den på nettet i 2004.

Webkamerafilmer finnes i utallige varianter, men felles for disse er at den eller de som lager filmen, selv befinner seg foran kameraet. Filmene spilles inn direkte, noe som har blitt svært enkelt fordi tjenester som YouTube lar brukerne spille inn videoen direkte via nettsidene. "Numa Numa" er siden sett av mange millioner, og Brolsma er blitt en kjendis, slik vi kjenner dem fra de tradisjonelle mediene.

Det som ofte kjennetegner denne typen kortfilmer, er at de forutsetter forskjellige former for dialog mellom brukerne. De som ser videoen, videresender denne til andre, de kommenterer den, og noen lager sine egne versjoner. Videoen blir dermed et populærkulturelt fenomen og dukker opp i mange forskjellige sammenhenger. Dette fenomenet – at vi forstår et medieuttrykk på en spesiell måte, med bakgrunn i et annet – kalles for intertekstualitet.

Videoblogger

Lonelygirl15 var kallenavnet til en fiktiv tenåringsjente ved navn Bree, som postet en serie med videoer på YouTube i perioden 2006–08. Videoene ga seg først ut for å være en slags videoblogg, med korte webkamerafilmer der Bree fortale om ting i sitt liv. Videoen oppnådde enorm popularitet på YouTube, men ganske raskt ble det avslørt at dette var en bløff. Det viste seg at Bree ble spilt av den 19-år gamle skuespilleren Jessica Rose. Videoene utviklet seg deretter til en serie kortfilmer med flere karakterer og et sammensatt plot. Serien fikk også sitt eget nettsted: lg15.com.

Lonelygirl15 og lignende fiksjonsfortellinger viser hvor vanskelig det er å skille mellom fiksjon og virkelige hendelser i mediene. Personen som snakker rett inn i webkameraet, skaper en troverdighet, fordi vi kan kjenne oss igjen i denne situasjonen foran vårt eget webkamera. Det oppstår også interessante mellomsjangre der skuespillerens videoer får videokommentarer fra mennesker som opptrer som seg selv. Slik kan det oppstå dialoger mellom fiksjonen og dens publikum.

Mobilfimer

En annen viktig sjanger blant filmene på nettet er det vi kan kalle mobilfilmer. På samme måte som webkamerafilmer er disse sjelden redigert, men tatt opp med et flyttbart kamera. Dette kan være et håndholdt videokamera eller en mobiltelefon. I dag kan både webkamerafilmer og mobilfilmer publiseres direkte på nettet via såkalt "live streaming". Ved hjelp av tjenester som f.eks. Ustream.com kan brukerne sende video i sanntid fra sin mobiltelefon og ut på Internett.

Kollektive videoprosjekter

Et eksempel på et kollektivt videoprosjekt er "Livet på en dag". Dette er et dokumentarprosjekt, arrangert av YouTube, der brukere over hele verden ble oppfordret til å sende inn sine videoer tatt opp den 24. juli 2010. I alt kom det inn mer enn 80 000 klipp, tilsvarende mer enn 4 500 timer med video. Dette materialet ble gjennomgått og til slutt satt sammen til en helaftens film av regissøren Ridley Scott. Ridley Scott er blant annet regissør av Alien og Blade Runner, av mange regnet som de aller beste science-fiction filmene.

Kollektive filmprosjekter kan også være rene fiksjonsfilmer. Metal Gear Solid: Philanthropy er et eksempel på brukergenert  spillefilm basert på en populær spillserie. Filmen ble til over en periode på tre år, men siden det aller meste er basert på frivillig insats, har den blitt laget for en samlet kostnad på 10 000 Euro. Det hele startet i Italia, men etter hvert var 150 frivillige fra 25 forskjellige land involvert i produksjonen.

Relatert innhold

Generelt