Fagstoff

Musikkvideo

Publisert: 24.06.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Mediehistorie  

Huskelappen

På 1980-tallet ble det utviklet et eget filmspråk for  musikkvideo.

 

Musikkvideoer brukes for å promotere musikk, men har etter hvert blitt en egen kunstform.

 

Ressurser

The Beatles opptrer på CBS "Ed Sullivan Show" i New York i 1964.The Beatles opptrer på CBS "Ed Sullivan Show" i New York i 1964. 

Se YouTube-videoer:

 

Lady Gaga er stor stjerne, også som videoartistLady Gaga er stor stjerne, også som videoartist.  

Norsk produsent

Ray Kay slo for alvor gjennom med "Pokerface", en video han laget for Lady Gaga. Ray Kays personlige favoritt er Jonas Åkerlund-Ray Kay slo for alvor gjennom med "Pokerface", en video han laget for Lady Gaga. Ray Kays personlige favoritt er Jonas Åkerlund-videoen til The Prodigys "Smack My Bitch Up". – Det er uten tvil verdens beste video noensinne. Den gjorde alt riktig og ble raskt en "snakkis" over hele verden, sier Ray Kay.  

Se: Intervju med Ray Kay under Mediedagene i Bergen i 2011 

 

 

I 1985 kom Ahas musikkvideo på første plass på listen til den viktige musikk-TV-kanalen MTV. Fra v. Paal Waaktaar, Magne FuruholI 1985 kom A-has musikkvideo på første plass på listen til den viktige musikk-tv-kanalen MTV. Fra venstre Paal Waaktaar, Magne Furuholmen og Morten Harket.

Beatles var pionerer

Produksjonen av musikkvideoer begynte for alvor på 1960-tallet, da populærmusikk ble en viktig del av kulturen, og samtidig med at fjernsynet begynte å få stor utbredelse i Europa. Fra tidlig på 1980-tallet og fram til for få år siden var musikkvideo noe vi så på TV, men i de siste årene har Internett blitt den viktigste distribusjonkanalen.

De første spede spirene til musikkvideoen finner vi i det amerikanske TV-showet "The Ed Sullivan Show". I 1964 så hele 73 millioner mennesker det direktesendte programmet da The Beatles for første gang spilte i USA. I 1966 valgte bandet ikke å opptre live, men i stedet sendte de en musikkvideo som et middel i markedsføringen. Filmene var relativt enkle i formen. Innholdet var enten opptak av en live-konsert eller en slags dokumentarisk fortalt historie om artisten.

Fra film til videoformat

I løpet av 1970-tallet forsvant film mer og mer som produksjonsformat. Video var et raskere og rimeligere alternativ for produksjon av musikkvideo. Ikke minst ga det større muligheter til å legge inn spesialeffekter under redigeringen, noe som ble brukt for å gjøre videoene mer eksperimenterende og fantasifulle.

En tidlig video var Godley and Cremes "Cry" fra 1985, en video som står seg forbausende bra, først og fremst fordi den bruker enkle virkemidler. Synkroniseringen av ansiktene er relativt komplisert og arbeidskrevende på film, men ble langt enklere på video. Teknikken ble gradvis bedre, noe vi ser tydelig når vi sammenligner "Cry" med slutten av Michael Jacksons video til "Black and White" fra 1991.

Egne fjernsynskanaler

Etter hvert dukket det opp egne fjernsynsprogram og -kanaler som bare viste musikkvideoer. I 1981 begynte MTV å sende i USA, som den første fjernsynskanalen som utelukkende sendte musikkvideoer. Den første musikkvideoen som ble vist på MTV, var Buggles’ "Video Killed the Radio Star". Selv om denne videoen ser ganske amatørmessig ut i dag, innholder den mange elementer som ikke var brukt tidligere.

Norsk musikkvideo i verdensklasse

I en kort gjennomgang av musikkvideoenes historie fortjener også A-has "Take on Me" å nevnes. A-has internasjonale gjennombrudd i 1985 tilskrives denne videoen, som i sin tid var svært nyskapende. Teknikken som brukes kalles for rotoscoping og er velkjent innenfor animasjonsfilm.

En sjanger i rask utvikling

Musikkvideoer er kanskje den sjangeren, ved siden av reklame, der utviklingen av det visuelle uttrykket har gått raskest. Musikkvideo har blitt utviklet til en egen kunstform, og videoene vekker noen ganger større oppmerksomhet enn selve musikken. Musikkvideoen har derfor blitt et uunnværlig redskap for musikkindustrien når artister skal markedsføres til et størst mulig publikum.

Utviklingen av musikkvideo har gått parallelt med utviklingen av stadig mer avansert videoteknologi. Men tiden da det ble brukt millioner av dollar på å lage en video, ser imidlertid ut til å være over. Musikkbransjen står i dag overfor en rekke utfordringer, både når det gjelder økonomi og nettdistribusjon.