Fagstoff

Audiovisuelle medier - film og filmanalyse

Publisert: 14.07.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Kinoplakat

Med audiovisuelle medier mener vi medier som bruker både visuell og auditiv kommunikasjon. Du kan bruke både ører og øyne for å motta budskapet. Her skal vi se på film og filmanalyse.

Film

Stumfilm

Filmproduksjonen skjøt først fart omkring 1920. Til å begynne med var den bare et visuelt medium. Stumfilmene stilte særlige krav til hvordan karakterene skulle uttrykke følelser med gester, blikk og mimikk. Ofte ble filmen ledsaget av musikk fra kinoens pianist.

Norsk stumfilm 

Lydfilm

Da lydfilmen ble alminnelig på 1930-tallet, fikk kinoene et oppsving, selv om de fleste utenlandske filmer inntil i dag har vært forsynt med undertekster. Norsk Film har produsert norske filmer fra 1932. Kinobesøket lå på topp i 1950-årene før fjernsynet ble alminnelig. Filmavisen ga aktuelle reportasjer fra inn- og utland.

Film som massemedium

Film har alltid vært forstått som et typisk massemedium. Filmen nådde store menneskemengder på en gang. Denne muligheten ble fort fanget opp av kommersielle interesser, og reklamefilmen ble tidlig en fast ledsager ved filmfremvisningene. Filmen ga mange muligheter for informasjon, folkeopplysning, orientering og underholdning.

 

Oppgave

Tenk deg at du inviterer noen venner og ser på en Western-film sammen med dem.Helten redder vakre kvinner og skyter skurkene eller får dem anbrakt hos sheriffen. Du skrur av filmen – og det var det.

Eller er det det? Har filmen gjort noe med dere? Sitter bildene igjen? Skaper de forventninger og nye idealer? Hvorfor blir filmskuespillere og -skuespillerinner rollemodeller? Hvorfor brukes de i reklame og andre medier? Hvorfor omtales skilsmissene og kjærlighetsaffærene deres i mediene?

Emperor Ming the MercilessEmperor Ming the Merciless Steve McQueenSteve McQueen 2001: A Space Odyssey2001: A Space Odyssey

ALIENALIEN  James DeanJames Dean 

Filmanalyse

En film kan analyseres omtrent på samme måte som en tekst. Her skal vi gi et lite verktøy som kan brukes:

Sjanger

Hva slags sjanger er filmen? (Western, krim, dokumentar, drama, informasjonsfilm, romantikk?...) Handlingen Hvordan åpner filmen? Hva er det første vi får se? Hva er handlingen? Hva er filmens tema? Konflikt? Drama? Dokumentar? Lag et referat av handlingen. Hva er klimaks? Fremdrift i fortellingen. Hvordan slutter filmen?

Handlingen

Hvordan åpner filmen? Hva er det første vi får se? Hva er handlingen? Hva er filmens tema? Konflikt? Drama? Dokumentar? Lag et referat av handlingen. Hva er klimaks? Fremdrift i fortellingen. Hvordan slutter filmen?

Persongalleri

Hvem er hovedpersonene? Hvem er bipersoner? Andre? Hvilke egenskaper har personene? Forandrer de seg i løpet av filmen? I så fall: hvordan og hvorfor? Utseende og spill i rollene. Klær og kostymer.

Omgivelser

Hvor foregår scenene i filmen? (ute, inne, by, land, utlandet, ved sjøen?...) Når foregår handlingen? (Historisk? Vår tid? Fremtid?...) Sosiale forhold? (fattige, rike, klassemotsetninger?...)

Budskap

Hva er filmens budskap? Hva vil den fortelle oss? Hva kan vi lære? Har filmen bidratt til at du har fått utvidet ditt perspektiv? Ny virkelighetsforståelse?

Virkemidler

Hvordan er kamerabruken? (kamerabevegelser, zoom, bildevinkel, nærbilder, utsnitt, perspektiv?…) Fremdriften i filmen? (langsomt, springende, høyt tempo…) Bruk av musikk og lydeffekter? Bruk av lys, skygge og farger?

Filmkritikk

Hva var styrken, hva var svakheten ved filmen? Hva burde vært fremstilt annerledes?

 

Oppgave

Velg en film og bruk verktøyet ovenfor til en analyse av filmen. Skriv en anmeldelse av filmen.