Fagstoff

Medier

Publisert: 14.07.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Terrengsykler

Professor Arne Krokan ved NTNU forteller i bloggen sin om en gutt som ønsket seg en downhillsykkel i konfirmasjonsgave. En slik sykkel må være solid for å tåle en røff behandling og kostet 45.000 kroner i butikken. Så mye penger fikk han ikke, så drømmen kunne ikke oppfylles umiddelbart etter konfirmasjonen. Hva gjorde han?

 FINN.noFINN.no CDCD  Avisforsider. Foto.Aviser 

Marshall McLuhanMarshall McLuhan  

Er du det Krokan kaller en digital innfødt, vet du svaret; gjennom nettsamfunn for sykkelentusiaster fant han ut hva slags deler sykkelen skulle bygges opp av. Han fikk også kontakt med en som kunne sette den sammen for ham. Deler ble bestilt på nettet og sendt til montøren. Slik kunne gutten til slutt få sin downhillsykkel til 15.000 kroner inkludert frakt og moms.

Her kunne historien ha sluttet, men det gjorde den ikke. Gutten fikk den idéen at han kunne undersøke hva han kunne selge den for på Finn.no. Høyeste bud var 40.000 kroner. Det ble salg og dermed var gutten blitt sykkelforhandler. Han annonserte sykler til salgs på nettet og fikk dem produsert når han hadde en kjøper. Du kan lese denne historien på Arne Krokans blogg. Den finner du ved å gå inn på denne lenken. Innlegget er fra 28. august 2009.

Fortellingen viser i et glimt hvilke muligheter som finnes for dem som behersker dagens medier. Den viser også hvilke endringer som skjer i et samfunn der mediene bestemmer dagsorden. Guttens oppfinnsomhet og kreativitet var jo ikke bra for den lokale sykkelforhandleren. Forhandleren skal jo ikke bare selge sykkel, men gi råd og veiledning til kjøpere. Det første tjener han penger på, men ikke på det siste. Derfor må han kalkulere dødtid og veiledning inn i utsalgsprisen.

Mulighetene finnes også innen musikkbransjen. Det er ikke mange av dagens ungdom som kjøper CD-er i butikken når du kan laste ned den samme musikken gratis over nettet. Kortsiktig er det bra for den som får lett tilgang til musikk, men langsiktig rammer det forhandlere, og ikke minst, de som skal skape musikken, som ikke lenger får provisjoner av salget. Også avisene merker konkurransen fra de nye mediene. Mange spår av papiravisen vil være død om få år.

«Mediet er budskapet.» Det var en av pionerene innen medieforskningen, kanadieren Marshall McLuhan, som formulerte denne tesen. Det han mente var at hvert medium har sin egenart, sine egne muligheter og begrensinger.1. Det skal være temaet for denne delen og kompetansemålet om "medienes muligheter og begrensninger"

Medium (lat.) betyr «det som er i midten». For å snakke i kommunikasjonsteoretiske termer, er mediet det som ligger mellom avsender og mottaker, det som formidler noe mellom partene. Men ordet medium brukes også om en person som formidler tanker fra en annen virkelighet i forbindelse med transer, besettelser eller stemmer fra et orakel. Vi skal her ikke beskjeftige oss med den typen mellommenn eller -kvinner, men holde oss til kommunikasjonsmediene.

På samme måten som vi må bruke instrumenter for å skape musikk, må vi ha et instrument for å formidle våre meldinger. Dette instrumentet kaller vi mediet.

Vi skal se nærmere på «instrumentet» som «kommer mellom» avsender og mottaker som for eksempel skrift, bilde, telefon, radio, film, fjernsyn, mobiltelefon og Internett. Hvordan bruker vi mediene og hvordan preger de oss?

Les mer

Lurer du på hva "digitalt innfødte" og "gamliser" er, eller har lyst til å lese mer om Arne Krokan, kan du se her