Fagstoff

Fem om dagen

Publisert: 16.06.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Hvis du ikke klarer å spise "fem om dagen", så husk at selv bare litt fra denne matvaregruppen har betydning for helsen din.

 

 

En ung mann holder grønnsakene opp og i lufta imellom dem svever det grønnsaker.Foto. Foto

En mann holder en bifftomat i hånden sin. FotoEn håndfull med frukt eller grønnsaker tilsvarer "en om dagen". En stor mann har ofte en stor hånd og trenger en stor frukt eller grønnsak, og en liten jente har en liten hånd og trenger en liten frukt eller grønnsak.   

Velg frukt og grønt ut fra regnbuens farger!

 

"Fem om dagen" er en god huskeregel for at vi skal få i oss nok grønnsaker, frukt og bær i løpet av dagen. Halvparten bør være grønnsaker. En porsjon utgjør en middels stor grønnsak eller frukt (100 g). Anbefalt inntak er 500 g grønnsaker og frukt per dag.

Varier mellom ulike typer grønnsaker og frukt med forskjellige farger. Du kan bruke friske, hermetiske, frosne, rå og varmebehandlede grønnsaker, frukt og bær.

Spis gjerne en liten neve med usaltede nøtter i tillegg.

Viktige matvarer som ikke kommer inn under fem om dagen

Poteter

Poteter kommer ikke inn under fem om dagen, men er allikevel en viktig kilde til både C-vitamin og andre viktige næringsstoffer. De inneholder blant annet mye mer kostfiber enn ris.

Belgfrukter og urter

Bønner og linser, frø og krydderurter er heller ikke inkludert i fem om dagen. Dette er sunne matvarer som gjerne kan inngå i den daglige kosten.

Du kan lese mer om Fem om dagen på Helsedirektoratet sine nettsider: Helsedirektoratet – fem om dagen  

Oppgaver

Aktuelt stoff

Aktuelt stoff for

Relatert innhold