Fagstoff

Forstoppelse

Publisert: 13.06.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

For å forebygge forstoppelse bør man drikke mye vann, spise fiberrik kost og syrnede melkeprodukter.

 

Ungt par spiser frokost. Foto.

Bilde av vann som helles i ett glass. FotoRikelig med væske er viktig.  

 

Bilde av et fullkornsbrød. FotoFullkornsbrød inneholder mye fiber og er et smart matvalg sammen med grønnsaker i hverdagen.     

Forstoppelse er en utbredt helseplage i industrialiserte land, men forekommer sjelden i u-land. Forstoppelse defineres som treg, hard eller sjelden avføring. Vi snakker gjerne om forstoppelse når avføringen er fastere, når den kommer sjeldnere enn vanlig og når vi har vansker med å tømme tarmen. Ofte kan dette gi smerter og en følelse av å være "stinn" i magen. Dette skjer når tarmbevegelsene som skyver maten gjennom tarmsystemet hemmes.

For en del mennesker kan forstoppelse være svært plagsomt. Hard pressing for å få tømt tarmen kan gi smertefulle hemoroider og rifter. Det er vanskelig å gi tall på hvor mange nordmenn som plages av forstoppelse, blant annet fordi temaet til en viss grad er tabubelagt.

Forebygging

For å forebygge forstoppelse er det viktig at vi får i oss mye væske i løpet av dagen, at maten innholder mye fiber og at vi er fysisk aktive. Gode avføringsvaner, som at en ikke utsetter toalettbesøk, kan også forebygge forstoppelse. Mat til personer med forstoppelse bør inneholde

  • mye vann som drikke, gjerne to liter per dag 
  • mye fiberrik mat, som grove kornprodukter, grønnsaker og frukt
  • sure melkeprodukter fremfor søte

Du kan lese mer om forstoppelse på nettsiden til Norsk Helseinformatikk: NHI – Forstoppelse 

Kasse med grønnsaker. Foto.Grønnsaker inneholder rikelig med fiber og forebygger forstoppelse.     

Relatert innhold

Kjernestoff