Fagstoff

Medienes definisjonsmakt

Publisert: 09.06.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

mediemakt  

Huskelappen

Sosialisering betyr å lære å tenke og oppføre seg i tråd med sosiale normer.

 

Mediene er en viktig aktør når det gjelder sosialisering og meningsdannelse.

 

Definisjonsmakt betyr å ha makt til å påvirke hvordan folk oppfatter et fenomen, og hvilke meninger de utvikler.

 

Unge stemmer

Planking går ut på å legge seg flatt på magen med armene langsetter kroppen på farlige eller uventede steder. Planking går ut på å legge seg flatt på magen med armene langsetter kroppen på farlige eller uventede steder. 
Se video: Planking 

Hvorfor lar vi oss påvirke av slike trender?

 

Rollemodeller?

Meterolog Kristian Trægde formidlet værmeldingene i Dagsrevyen i 1986Meterolog Kristian Trægde, foran værkartet i NRK i 1986. 

Meterolog Siri Kalvig formidler værmeldingen i TV2s nyhetssendinger. Her i i programmet "Skal vi danse" i 2008Meterolog Siri Kalvig opptrer  i "Skal vi danse" i 2008.

 

Unge kvinner i Norge lar seg påvirke av TV-serien Sex og singelliv

Medienes rolle i sosialiseringsprosessen

Familie, skole og medier er de tre viktigste faktorene i sosialiseringsprosessen i et moderne samfunn. Sosialisering betyr at vi lærer å tenke og oppføre oss i tråd med de sosiale normene som gjelder i et samfunn. Mediene overfører kunnskap fra en generasjon til en annen, men de er også med å formidle ny kunnskap og sette fokus på bestemte områder. Mediene spiller derfor en viktig rolle for hvordan meninger dannes i et samfunn. Denne makten kaller vi definisjonsmakt.

I en valgkamp er de fleste av oss klar over at politikerne som uttaler seg i mediene, prøver å forme meningene våre i en bestemt retning. Vi er kanskje ikke like bevisste på at vi utsetter oss for samme meningspåvirkning når vi ser Dagsrevyen, Ungkaren eller Torsdagskveld fra Nydalen? Populære amerikanske TV-serier som Venner for livet og Sex og singelliv setter standard for samlivsetikk over hele kloden, ofte på tvers av de sosiale normene som formidles av foreldre og religiøse autoriteter.

Mediene definerer kjønnsroller

Mediene er med på å forme vår oppfatning av kvinne- og mannsrollen i samfunnet. Tydeligst ser vi dette i reklamen. Men TV 2 var også med på å endre kjønnsrollemønsteret i Norge da de i mai 2011 for første gang slapp til en ung dame som fotballanalytiker etter rundens tippeligakamper. Da værtjenesten storm.no kom på skjermen i TV 2-nyhetene, ble meteorologi over natten et attraktivt utdanningsvalg for jenter. Og mannlige mesterkokker på TV har fått mange unge menn til å ta på seg forkleet og gi seg i kast med ulike gourmetretter.

Hvem slipper til i media?

Mediene bestemmer i stor grad hvem som slipper til i avisspaltene eller på skjermen.  Det førte i sin tid til at Fremskrittspartiets daværende leder, Karl I. Hagen, konsekvent omtalte NRK som ”ARK” – en forlenget arm til Arbeiderpartiet som ikke i like stor grad lot opposisjonelle partier komme til orde. NRK har også nettopp gjennomført en undersøkelse av sin dekning av Midtøsten-konflikten, etter beskyldninger fra Israels tidligere ambassadør om at norske medier er pro-palestinske i sin dekning av konflikten.

Et annet utslag er at det er en begrenset gruppe mennesker, den såkalte eliten, som slipper til med sine meninger. Ofte går de samme ”ekspertene” eller ”synserne” igjen i alle kanaler, rett og slett fordi de har medietekke og lever opp til medienes krav til formidlingsevne og underholdningsverdi.