Fagstoff

Førstehjelp ved hypo- og hyperglykemi

Publisert: 28.06.2011, Oppdatert: 18.04.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Diabetes

Dersom en pasient har falt om, kan det være vanskelig å vite om det skyldes hypo- eller hyperglykemi.

 

En pasient med hyperglykemi kan lukte av aceton. Lukter pasienten av aceton, skal han ikke tilføres sukker.

Er det uvisst om pasienten har for høyt eller for lavt blodsukker, anbefales det å tilføre pasienten sukker.

En våken pasient kan få sukkerholdig drikke som saft, brus eller melk, eller noe søtt som sjokolade eller honning. Når blodsukkeret har steget litt, må pasienten også få i seg langsomme karbohydrater i form av for eksempel en brødskive. Hvis ikke går blodsukkeret raskt ned igjen.

Er pasienten ute av stand til å innta drikke eller sukkerholdige matvarer, kan vi ta sukker, honning eller liknende på fingeren og smøre dette inn i pasientens munn. Slimhinnene i munnen er tynne, og sukkeret suges opp forholdsvis raskt. Pasienten bør legges i sideleie, og 113 skal kontaktes.

NDF identitetskort