Fagstoff

Mediene som maktarena

Publisert: 08.06.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

mediemakt  

Huskelappen

Mediene er den viktigste arenaen for offentlig debatt i Norge. For å slippe til i media må de ulike aktørene ofte tilpasse seg de rammene mediene tilbyr.

 

Medierådgivernes  jobb er å ha kontroll over hvordan budskap presenteres i media.

 

I sosiale medier kan avsenderne bestemme regien selv.

 

For Galleriet (NRK 1991) er eksempel på hvor langt politikere er villig til å gå for å komme i TV-ruta. Klikk på bildet for å seProgrammet For Galleriet (NRK 1991) er eksempel på hvor langt makteliten er villig til å gå for å slippe til i TV-ruta. 

Til fordypning

Øystein Sæbø veileder elever som forsker på sosiale medier i valgkampen i forbindelse med Holbergprisen i skolen 2009. I verksteØystein Sæbø veileder elever som forsker på sosiale medier. Se verkstedet Forskerspiren. 

Førsteamanuensis Øystein Sæbø har forsket på hvordan politikere bruker sosiale medier:

Hva tvitrer stortingspolitikere om? 

 

 

Opp gjennom historien har politikerne tatt i bruk stadig nye mediearenaer i valgkampen.
Opphavsmann: NRK

Arena for offentlig debatt

I dag er fjernsynet den viktigste arenaen for offentlig debatt i Norge. Det kan være vanskelig å forestille seg hvordan det i det hele tatt gikk an å drive valgkamp før fjernsynet ble en sentral gjest i norske hjem. Hver eneste dag dukker kjente politikerfjes opp på skjermen for å kommentere bestemte hendelser eller utsagn fra andre politikere. Aktiviteten er spesielt stor foran lokalvalg eller Stortingsvalg.

En medievridd virkelighet

Kampen for å slippe til i "primetime" på TV eller få oppslag i de store avisene er hard. Det betyr at de som ønsker å få fram budskapet sitt her, må selge inn en god "story" til redaksjonen. I noen tilfeller ser vi at politikerne inngår i en medieregi som har mer preg av underholdning enn av seriøs debatt. Taperne i dette mediespillet blir ofte de små aktørene og tema som krever dyptgående analyser.

Medierådgiverne tar regien

I vår tid omgir topp-politikere og næringslivsledere seg med egne medierådgivere som konkurrerer med journalistene om å ta regi på mediearenaen. De selger inn historier som de ønsker å få oppmerksomhet om, og tåkelegger områder de helst ikke vil skal komme i offentlighetens søkelys.

Nye medier gir nye muligheter

Valgkampen i 2009 var den første der politikerne for alvor tok i bruk sosiale medier som Twitter og Facebook, inspirert av Barak Ombamas mobilisering foran presidentvalget i USA.

I sosiale medier kan politikerne ta regien alene. Utfordringen blir å få "venner" som gidder å delta i disse nettverksgruppene. Ikke minst fordi de fleste politikere bruker sosiale medier til å formidle egne ideer, ikke til å lytte til velgerne, slik det framkommer i en forskningsrapport som Øystein Sæbø ved Universitetet i Agder har publisert.

Oppgaver
Relatert innhold