Fagstoff

Nettbutikker

Publisert: 18.05.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

medieuttrykk

 

Huskelappen

En nettbutikk selger varer eller tjenester over nettet.

 

Kundene kan velge produkter de vil kjøpe. Hvert produkt har informasjon om pris.

 

Ressurser

Ipad  

Ny teknologi for lesebrett har ført til at interessen for e-bøker har økt. Norske forlag har gått sammen om å etablere en norsk nettbutikk som selger norske e-bøker:

Bokskya.no 

 

Nettsiden til Rønning ski. Klikk for å åpne nettsiden.Nettsiden til Rønning Ski. Klikk for å åpne nettsiden.  

Se video fra nettsiden til Rønning Ski:

Slik lages Rønning Treski  

 

"Alle nettbutikkers mor": Amazon.com

Amazon startet i 1995 som et nettsted for salg av bøker, men har utviklet seg til en nettbutikk som i dag selger nær sagt alt mellom himmel og jord. Faktisk må man lete litt for å finne fram til det opprinnelige produktet, bøker. Til gjengjeld finnes det langt flere bøker på Amazon enn i en hvilken som helst bokhandel rundt omkring i verden.

Amazon var svært tidlig ute med et avansert system for å anbefale kundene sine produkter som de trolig ville ha interesse av. De bruker mange forskjellige metoder, for eksempel meldinger som dette: "Brukere som har kjøpt denne boken, er også interessert i ...", fulgt av lenker til tilbud på de konkrete produktene.

Komplett.no

Komplett er en norsk aktør med stor suksess i markedet for elektroniske produkter. Sammenliknet med Amazon er dette en mer tradisjonell nettbutikk, med vekt på oversikt og stort produktutvalg. Komplett har åpnet for at brukere kan registrere seg og skrive anmeldelser av enkeltprodukter, men de har ikke utviklet brukermedvirkningen i like stor grad som Amazon.

Rønning Treski

Et ganske annerledes eksempel er bedriften Rønning Treski. Dette er en bedrift som produserer et nisjeprodukt (treski) som sannsynligvis er vanskelig å selge i konkurranse med moderne glassfiberski. Dersom bedriften bare hadde hatt Norge som marked, ville den trolig fått problemer med å overleve. Produktet finnes nemlig ikke i de vanlige sportsforretningene. Men takket være Internett har bedriften hele verden som marked og kan selge direkte til kunder i alle verdensdeler.

Store forskjeller

De tre eksemplene viser alle ulike former for nettbutikker, men de er svært forskjellige: Amazon selger alt mulig over hele verden og legger stor vekt på at brukerne bidrar til innholdet på sidene. Brukerskapt innhold brukes deretter direkte på nettstedet som en del av markedsføringen.

Rønning Treski har også verden som marked, men et svært beskjedent produktutvalg. På den andre siden får kunden innsikt i hvor unike disse produktene er, gjennom videofilmer og informasjon om skiproduksjonens historie i skilandet Norge.

Komplett har i praksis bare Norge som marked og fokuserer på et ganske avgrenset produktspekter. Komplett lar brukerne medvirke, men legger ikke opp til sosiale bruksmåter, slik Amazon gjør.