Fagstoff

Søkemotorer

Publisert: 15.02.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

medieuttrykk

 

Huskelappen

En søkemotor er et nettverktøy som gir deg mulighet til å søke etter bestemte dokumenter, databaseposter eller filtyper på Internett.

 

Et søkeord et et ord eller en sammenstilling av ord som brukes til å søke etter informasjon som tilfredsstiller bestemte kriterier.

 

Eksempler på søkemotorer

  • Google
  • Yahoo
  • Finn.no
  • Gule Sider

Ressurser

GoogleDocsSøkemotorer som Google gjør det mulig å finne igjen datafiler som svever rundt i nettskyen.

 

Google søk  

 

Eksempel på kartsøk

Slummen i Jakarta. 

 

FINN.no 

FINN.no 

Gule Sider 

 

Et effektivt hjelpemiddel

En søkemotor leter seg frem til websider og andre dokumenter etter gitte søkeord, og resultatet sorteres etter hva søkemotoren finner mest relevant. Treffene vises vanligvis som en liste med korte tekster og klikkbare lenker. Noen søkemotorer gjør søk på hele Internett. Andre søker bare på et bestemt nettsted eller innenfor et bestemt tema, for eksempel ved produktsøk, søk etter MP3-filer, eller søk etter boliger.

Noen synes det er problematisk at søkemotorene er blitt svært effektive. De kan nemlig søke etter alle typer informasjon, også filer som er lagt ut på nettet ulovlig (for eksempel bilder, musikkfiler og filmer). I all hovedsak blir søkemotorer likevel sett på som nyttige, og de blir mye brukt for å finne fram på Internett. Søk er derfor et forretningsområde som alle regner med vil vokse kraftig i årene som kommer.

Det finnes mange forskjellige firmaer som konkurrerer på dette markedet, men internasjonalt domineres markedet for nettsøk av Yahoo, Google og MSN. Disse tre er store også i Norge, men i denne sammenheng skal vi kikke nærmere på Google og to norske aktører, Finn.no og Gule Siders nettsøk.

Google.com

Google er den største søketjenesten på nettet. Selskapet tilbyr også en rekke andre tjenester – alt finansiert ved reklame. Hovedgrunnen til at Google har blitt så store, er at de utviklet søkemetode som tok hensyn til relevans (viktighet) i presentasjonen av søketreffene.

Bak søkene ligger det mye matematikk og datakraft, men svært forenklet kan vi si at Google vurderer en nettsides relevans ut fra hvor populær den er. Dette gjør Google ved å måle hvor mange andre nettsider som peker til en bestemt nettside. Dersom mange peker til siden, vil den rangeres høyere i søkemotorens treffliste. Google er en av de mest brukte tjenestene, og den er nyttig dersom en er ute etter informasjon fra forskjellige deler av verden.

Finn.no

Det norske nettselskapet Finn.no ble grunnlagt i år 2000 som en videreføring av en felles annonseportal for regionavisene. På Finn.no kan du søke etter nærmest hva som helst som er til salgs eller til leie. Du kan også legge ut egne annonser dersom du er på jakt etter hybel, eller har ting du ønsker å selge eller gi bort.

I 2010 brukte nordmenn gjennomsnittlig 11,3 timer på å surfe rundt på Finn.no (kilde: Finn.no). Nettjenesten er i dag eid av Schibsted ASA (89,88 %) og Polaris Media (10,12 %).

Gule Sider

Gule Sider er i utgangspunktet en katalogtjeneste, men på nettet er tilbudet utvidet med en rekke former for søk. Tjenesten brukes først og fremst for å finne fram til informasjon om bedrifter.

Oppgaver

Praktisk stoff for

Generelt