Fagstoff

Reklame og salg på nettet

Publisert: 18.05.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

medieuttrykk

 

Huskelappen

Et reklamenettsted er et kommersielt nettsted. Formålet er å selge et produkt.

 

Reklamenettsteder kan også tilby kundestøtte. Noen fungerer også som nettbutikk.

 

Nettsiden til Bik Bok- Klikk for å se større versjon.Nettsiden til Bik Bok. Nettsiden har hovedfokus på produktet, men du får også lov til å følge Fay og Eleni "behind the scenes". Klikk for å se større versjon.

 

Nettsiden til Hennes & Mauritz.Nettsiden til Hennes & Mauritz. Klikk for å se større versjon. 

Fashion Against AIDS -- H&M Fashion Video  

 

Sims 2 er et virtuelt nettspill som reklamerer for Hennes & MauritzSims 2 er et virtuelt nettspill som reklamerer for Hennes & Mauritz. 

Sims 2 Fashion runway 

Reklame og salg på nett

Nettsteder som er opprettet av noen som har et produkt de skal selge, kan vi definere som reklamenettsteder. Slike nettsteder har mye til felles med tradisjonelle annonser og brosjyrer. Interesserte kunder kan få en rekke forskjellige opplysninger om et produkt, men de kan ikke nødvendigvis bestille det direkte slik som i en nettbutikk.

Reklamenettstedene kan selvsagt få en rekke tilleggsfunksjoner. For eksempel er det ganske vanlig å tilby egne sider med kundestøtte og muligheter for netthandel, eller å gi tilgang til nettsamfunn og andre tilbud som først og fremst har en sosial funksjon. Sist, men ikke minst, finnes det også nettsteder som først og fremst fungerer som nettbutikker.

Bik Bok

Bik Bok konsentrerer seg om å presentere de produktene som selges i butikkene, og de gjør dette på samme måte for alle landene der de er representert. Merkevarebyggingen knyttes dermed direkte til klærne.

Men et firma som Bik Bok jobber vanligvis også med andre former for markedsføring på nettet. Moteklær er et typisk eksempel på varer med kort levetid, og en bedrift som må forholde seg til et marked der trendene skifter hele tiden, lager ofte såkalte mikronettsteder som profilerer spesielle produkter i en kort periode. Disse nettstedene kan være helt atskilt fra selve hovednettstedet.

Hennes & Mauritz

Hennes & Mauritz endrer utseendet på nettstedet sitt ganske ofte. Hver gang en ny kolleksjon introduseres, får også nettstedet et helt nytt utseende. Hennes & Mauritz konkurrerer om mange av de samme kundene som Bik Bok, men bruker litt andre virkemidler. Også på dette nettstedet profileres klærne, men her finner vi i tillegg muligheter for brukeraktivitet.

Brukerne kan blant annet stemme på de plaggene de liker, og de kan motta informasjon via SMS. Det finnes også en egen videodel og blogger der en kan møte det som tilsynelatende er vanlige H&M-kunder. På denne måten får brukeren følelsen av å være en del av "H&M-familien". H&M fører også inn et etisk aspekt med videoen Fashion against AIDS.

Bruk av dataspill i markedsføringen

Hos Hennes & Mauritz finner vi også et markedsføringstiltak som en ser stadig mer av, nemlig en kobling mot et dataspill. H&M har fått laget egne versjoner av det populære spillet Sims 2. Spillet promoteres på nettsidene til H&M og selges på samme måte som andre typer Sims-spill.