Fagstoff

På vei mot en virtuell virkelighet?

Publisert: 05.05.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Mediehistorie

 

Huskelappen

I en virtuell virkelighet navigerer brukerne i en verden av visualiserte data.

 

Second Life og World of Warcraft er eksempel på virtuelle universer der deltagerne kommer til syne som avatarer.

 

En avatar er en digital figur med et spesielt utseende og spesielle egenskaper.

 

 

Konferanse i Second Life. Foto.Konferanse i Second Life  

Second life gardenSecond Life garden  

Nettbaserte rollespill

I en virtuell virkelighet navigerer brukerne i en verden av visualiserte data. En form for virtuell virkelighet er interaktive rollespill på nettet. World of Warcraft ble lansert i sin første versjon allerede i 1994. I dag har spillet 11 millioner brukere. 

Second Life

I 2003 lanserte Linden Lab i San Francisco en internettbasert virtuell tredimensjonal verden som de kalte Second Life.

Virtuelle verdener har friere regler enn den virkelige verden. Det er stor personlig frihet, og man er unntatt fysiske lover. Du kan for eksempel fly hvis du vil det; det er bare fantasien som setter grenser.

Deltagerne kommer til syne som en avatar, en digital figur som de kan styre rundt og utføre handlinger med. I motsetning til tidligere er det brukerne og ikke selskapene som nå utvikler mest innhold. Brukerne tilbys et sett av grunnleggende verktøy (”prims”) og lager selv verdener med gater, hus, biler, båter, trær og natur.

Virtuelle penger kalles Linden dollars og må kjøpes med ekte penger. Men mange er flinke og lager virtuelle ”varer” og ”tjenester” som de selger til andre avatarer. På denne måten er det faktisk noen som klarer å skape seg et levebrød i Second Life.