Fagstoff

Emballering og merking av produkter

Publisert: 22.10.2012, Oppdatert: 28.06.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Parfymeflasker

Emballering og merking av produktet er en del av produktstrategien til bedriften. Emballering handler ikke bare om distribusjon, men også om kommunikasjon og prisstrategi. En lekkert innpakket, nydelig utformet parfymeflaske kommuniserer kvalitet og «et lite stykke luksus», og emballasjen løfter tilsynelatende produktet kvalitetsmessig og gjør det mulig å kreve en høyere pris.

Bilde av vakumpakket kyllingbryst.Emballasjen skaper forventninger til produktet!

Bilde av skanning av strekkode.Kodemerking på emballasjen bidrar til effektiv logistikk.

Bilde av en plastpose fra Rimi.Handleposer er et utmerket reklamemedium for en bedrift.

Bilde av frukt og grønnsaker i kasser.Det er viktig at varene er godt synlige for forbrukeren, og at de er lette å plassere i hyllene.

Bilde av nøkkelhullsmerket.Nøkkelhullsmerket er et eksempel på informasjon som kan finnes på emballasjen. Nøyaktig hva er det denne merkingen står for?

Hva er emballasje?

Med innpakning eller emballasje mener vi utformingen av esken, posen eller flasken som selve produktet befinner seg i. Emballasjen har noe ulik funksjon, avhengig av om vi befinner oss i forbrukermarkedet eller i det profesjonelle markedet.

I forbrukermarkedet har emballasjen i dag flere viktige oppgaver. Den skal ikke bare beskytte produktet, men har i tillegg blitt et viktig markedsføringsverktøy. Selv om emballasjen havner under p-en produkt, kunne den derfor like gjerne ha blitt plassert under p-en promotion – altså kommunikasjon. Det har til og med vært diskutert om emballasjen bør kalles den femte p – packaging – så viktig er den faktisk! 

Emballasjens funksjoner

Innpakning har i dag tre hovedfunksjoner:

  • beskyttelse
  • frakt og lagring
  • kommunikasjon

Beskyttelse

Emballasjen beskytter produktet fra å bli ødelagt under frakt, lagring og stabling. En tv vil for eksempel bli levert i en stor pappeske, og inni esken er det isopor som sørger for at tv-en ikke blir ødelagt dersom den skulle bli utsatt for slag eller støt.

I profesjonelle markeder er god beskyttelse det eneste, eller iallfall viktigste, kravet til emballasjen. Det er neppe behov for flott design på emballasjen til komponenter som blir fraktet til en bilfabrikk. Ofte er slik emballasje bare forsynt med et varenummer eller en strekkode som gjør at alle vet hva slags komponent som befinner seg inni esken.

Beskyttelsesfunksjonen er ikke mindre viktig i forbrukermarkedet. Tenk deg for eksempel en parfymeflaske: Selv om det er lagt stor vekt på en flott utforming av esken, må den også klare å beskytte produktet på en så god måte at det ikke skades.

Frakt og lagring

Emballasjen skal bidra til effektiv logistikk. Både formen og størrelsen på pakken, og kodemerkingen som forteller hvor pakken skal, og hva den inneholder, er viktig i denne sammenhengen. I forbrukermarkedet er det dessuten en stor fordel at produktene kan stables effektivt i hyllene i butikken. Da blir produktet lettere å se for kunden, og butikkpersonalet får en enklere jobb når de skal fylle på nye varer. Smart emballering kan i tillegg gjøre det lettere for kunden å frakte produktet. For eksempel kan pakker med toalettruller eller nett med poteter være utstyrt med håndtak.

Kommunikasjon

Selv om temaet emballasje får liten plass i dette faget, utgjør det egentlig et stort fagfelt. Emballasjen er svært viktig når produktet skal selges på forbrukermarkedet: Den skal både gi informasjon om hva produktet faktisk inneholder, og den skal bidra til å posisjonere produktet i forbrukerens hode.

Produktinformasjon

Du har kanskje lagt merke til de detaljerte kravene til informasjon om mat og kosmetikk? Disse kravene skal hjelpe forbrukerne til å kunne ta valg basert på riktig informasjon om produktet: Forbrukerne skal vite hva de kjøper, selv om de plukker produkter fra en hylle uten å snakke med betjeningen. Dette er forbrukermakt i praksis.

Synliggjøring

Emballasjen gir også en unik mulighet til å posisjonere både bedriften og produktet inni emballasjen. Form, fargebruk og logo har stor gjenkjennelsesverdi. Du kan sikkert peke ut produkter som Cola, Farris, Tine-melk eller favorittsjokoladen din på lang avstand i butikken! Mange bedrifter bruker også emballasjen til å reklamere for andre produkter i samme serie, eller for nyheter bedriften har kommet med.