Fagstoff

Rabattpolitikk

Publisert: 07.11.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Salgsplakat

Selv om markedsførere går ut fra en basispris, opererer de ofte med forskjellige typer rabatter. Dette kan være rabatter både til forbrukere og til mellomhandlere. Her skal vi se på noen av dem.

Bilde av salgsplakater.Salgsplakater vekker alltid interesse. Hvem har vel ikke lyst på en fordelaktig handel?

 

 

 

Bilde av prosenttegn.Ved å ha salg får butikkene blant annet ryddet plass til nye varer.

 

 

 

Bilde av rabattkort.Hvilke rabattkort kjenner du til? Eier du noen rabattkort selv?

 

 

 

Bilde av en Omega-klokke.Sterke merkevarer kommer nesten aldri på salg.

Salg

Liker du å handle på salg? Klær og andre motevarer går gjerne «ut på dato» etter relativt kort tid og selges ofte til rabatterte priser når butikken ønsker å kvitte seg med lageret. Salg er også en del av prispolitikken, og en produsent må bestemme seg for om den vil ha salg i det hele tatt, og eventuelt på hvilket nivå. Du har sikkert lagt merke til at noen varer «aldri kommer på salg». Dette er en del av en helt bevisst prispolitikk for å beholde posisjonen, eller imaget, på varen. Sterke merkevarer finner du sjelden på salg.

Tilbud

Vi finner ofte produkter på tilbud, og det kan være ulike grunner til at markedsføreren velger å sette ned prisen. Tilbudspriser kan fremme salget av varen i en periode, slik at mange får øye på den og blir brukere. Matvarer, kosmetikk og andre produkter med begrenset holdbarhet kan selges på tilbud for å unngå at de går ut på dato.

Kvantumsrabatt

Å selge større mengder av en vare minsker risikoen for at selgeren blir sittende igjen med varer på lager, og faren for tap blir også redusert. På denne måten blir fremtiden mer forutsigbar. Dessuten koster det ikke mer å ekspedere én kunde som kjøper 100 enheter av en vare, enn en kunde som bare kjøper én eller noen få enheter.

Du har sikkert sett prisoversikter som viser prisene ved kjøp av større mengder, fra 1 til 50, fra 51 til 100, fra 101 til 150 og så videre. Jo flere enheter du kjøper, jo mer rabatt får du. Kvantumsrabatt er vanligere i mellomhandlermarkedet enn i forbrukemarkedet, men forekommer absolutt begge steder.

Kjøpsbonus

Hensikten med bonusprogrammer er å få kunden til å samle kjøpene sine i én butikk eller én kjede. Du kjenner kanskje til at flyselskaper har bonusprogrammer? Eller COOP-kjedens bonuskort? Eller Trumf-kortet? Alle bonusprogrammer har som mål at du skal bli en lojal kunde og konsentrere kjøpene dine hos dem. Noen ganger får du avslag i prisen der og da, andre ganger samler butikkjeden opp bonusen over et år og setter den så inn på kontoen din. Bonusen kan for eksempel være én til tre prosent av summen du har handlet for.

Funksjonsrabatter

Funksjonsrabatt er en ordning som brukes i mellomhandlermarkedet, der produsenten yter rabatt til mellomhandleren for å få hjelp med å markedsføre varen. Mellomhandler skal kanskje gjennomføre kampanjer og sørge for at varen får en spesiell hylleplassering i butikken. I tillegg kan mellomhandler transportere og lagre produktet. Ofte er størrelsen på slike funksjonsrabatter innarbeidet i hver bransje. Hensikten med funksjonsrabatten er altså at mellomhandleren skal fremme salget av produktet og ta seg av det på en god måte.