Fagstoff

Prissettingsmetoder

Publisert: 07.11.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Mynter og oppskåret agurk

Høyt, lavt eller middels prisleie: Når en bedrift har valgt sin grunnleggende prisstrategi, må den være trofast mot strategien sin. Men bedriften har fortsatt valget mellom ulike prissettingsmetoder.

Bilde av appelsiner på REMA 1000. REMA 1000 har lagt seg på en lavprisstrategi. Kundene ville sikkert blitt overrasket om de fant eksklusivt innpakket frukt til svært høy pris i butikken!

Tre ulike prissettingsmetoder

En strategi er alltid styrende når vi tar avgjørelser om pris. Når en bedrift kommer i situasjoner der det er naturlig å tenke på prisendringer, må den alltid ta hensyn til den underliggende strategien for å finne en pris i riktig prisleie. Dersom bedriften for eksempel har valgt lavprisstrategien, må den holde seg til denne. Vi ville helt sikkert reagert som kunder dersom Norwegian plutselig lanserte ekstremt dyre business-flyvninger, for et slikt produkt faller ikke naturlig inn i deres prisstrategi.

Å holde seg til en prisstrategi betyr likevel ikke at prisen på en vare aldri kan forandres. Vi kan bruke forskjellige metoder for prissetting og fremdeles være trofast mot strategien vår. Valget står mellom tre fremgangsmåter:

  • markedsbasert prissetting
  • kostnadsbasert prissetting
  • konkurransebasert prissetting