Fagstoff

Pris og målgruppe

Publisert: 06.11.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Unge jenter i jeans

Ved å legge prisen på et bestemt nivå sørger en bedrift for at visse kundegrupper føler seg mer tiltrukket av produktet enn andre. Olabukser for eksempel kan variere sterkt i pris, og de som investerer i en olabukse til to–tre tusen kroner, er uten tvil så mote- og merkebevisste at de synes buksa er verdt pengene.

Bilde av et ungt par med kamera.Hva slags produkter tror du de to personene på bildet er mest tilbøyelige til å kjøpe – høy- eller lavprisprodukter? Kan du forklare hva du bygger antagelsen din på?

Pris er målgruppestyrende

Pris er i veldig stor grad målgruppestyrende. Når vi setter prisen på et produkt, begrenser vi effektivt hvilke kunder som føler seg tiltrukket av det. Setter vi en lav pris på produktet, vil kunder som søker eksklusivitet og luksus, velge det bort, mens kundegrupper som er ute etter mer nøkterne, vanlige produkter, vil oppfatte det som interessant.

En god markedsføringsstrategi retter seg mot en definert målgruppe, og det er viktig at de fire p-ene, konkurransemidlene våre, er samstemte og formidler samme budskap. Pris er derfor et viktig ledd i markedsføringsstrategien.