Fagstoff

Hva er «dyrt»?

Publisert: 06.11.2012, Oppdatert: 28.06.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Gullbarrer

Hva synes du er en høy pris? Hundre kroner? Tusen kroner? Ti tusen? Det er selvsagt nokså meningsløst å spørre på denne måten, for en pris må måles ut fra noe konkret før vi kan avgjøre om den er høy eller lav. Målestokken kan være vår egen lommebok, men svært ofte vurderer vi pris først og fremst opp mot kvalitet.

Bilde av UGG-støvler.UGG-støvler er laget av saueskinn og ull, slik at de holder føttene varme. Vi betaler for denne reelle kvaliteten, men også for merkenavnet UGG. 

Bilde av Marius Borg Høiby med Uggs skinnstøvler.Hvorfor vil vi gjerne kjøpe de samme merkene som stjerner og kjendiser? Hva slags behov i Maslows behovspyramide dekker vi ved å kjøpe merkevarer? 

Bilde av en Omega-klokke.Hvilken filmstjerne reklamerer for Omega-klokker her? Hva kan være grunnen til at Omega har valgt nettopp henne til å fronte merkenavnet sitt?

Opplevd kvalitet

Kvalitet kan være opplevd, det vil si at vi tror og mener at vi kjøper et godt produkt. Design og emballasje er med på å skape et positivt inntrykk, men også selve produktet kan bære i seg en slags merverdi. Merkevarer er gode eksempler på produkter som får oss til å føle at vi får mye for pengene: Vi forbinder gjerne merkenavn med bestemte positive egenskaper og verdier, og når vi kjøper en vare av et bestemt merke, går vi ut fra at produktet kjennetegnes av de samme kvalitetene.

Tenk deg for eksempel vinterstøvlene fra UGG, som er populære blant både jenter og gutter i alderen 13 til 20 år. Støvlene er relativt dyre, men mange betaler gjerne den høye prisen fordi UGG er en sterk merkevare og støvlene er assosiert med vellykkethet, filmstjerner, trendsettere og varme føtter om vinteren. Vi lar oss derfor ikke skremme av prisen, selv om den er høy rent objektivt.

Reell kvalitet (teknisk kvalitet)

Kvaliteten kan også være reell, det vil si at materialene produktet er laget av, faktisk er veldig solide og muligens kostbare, slik at prisen nødvendigvis blir høy. For eksempel skjønner vi at en Rolex-klokke i gull blir dyr siden gull i seg selv er et svært kostbart materiale. Men merkenavnet Rolex er selvsagt heller ikke gratis, og derfor vil en Rolex-klokke være dyrere enn en like god klokke av en ukjent produsent.

Tilsvarende må vi også betale mye for fjellstøvler i uslitelig lær, med kraftig Vibram-såle og Gore-Tex-fôr. Disse materialene er kostbare og fører til en høy pris, men vi synes likevel ikke støvlene er så dyre fordi vi opplever at vi får mye for pengene. Vi ser kanskje for oss at vi kan ha støvlene i mange år fremover. Nedenfor ser du en reklamefilm for et kostbart produkt, der kvalitet og funksjonalitet blir fremhevet.