Fagstoff

Frivillige kjeder

Publisert: 19.12.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Kjetting

Frivillige kjeder er kjeder der selvstendige butikker av samme sort slår seg sammen for å få stordriftsfordeler. Butikkene går inn i et samarbeid med hverandre under et felles navn, men alle beholder sin lokale tilknytning og sitt lokale preg. Alle drar nytte av fellestjenester ved å betale en viss sum til felleskassen, og til gjengjeld får de hjelp til innkjøp, markedsføring, juridisk assistanse og så videre.

Bilde av et pengeskrin.Ved å inngå et kjedesamarbeid med andre kan den enkelte bedrift spare penger.

 

 

 

Bilde av en vei.Den som er med i et kjedesamarbeid, må også følge den veien og strategien som flertallet har bestemt.

Eksempler

Ditt Apotek er et eksempel på en frivillig kjede som består av private apotek som har valgt å samarbeide. Videoklippet nedenfor viser en reklamefilm for kjeden.

Et annet eksempel på en frivillig kjede er Skoringen. Denne kjeden består av 180 forskjellige skobutikker fordelt over hele landet.

Mulige ulemper ved kjedesamarbeid

En ulempe med å være i en kjede er selvfølgelig det faktum at man må bøye seg for felles beslutninger man kanskje ikke er enig i. For eksempel kan det hende du ikke ønsker en stor markedsføringskampanje for et produkt som allerede selger veldig godt i ditt apotek, men du må være med på kampanjen som et felles initiativ.

Det er også slik at prosesser og beslutninger ofte tar lengre tid når flere skal mene noe om sakene som tas opp. Beslutningsprosessen kan på denne måten bli mer omstendelig enn om man var alene.