Fagstoff

Distribusjonsstrategien og de andre p-ene

Publisert: 18.12.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Rolex Submariner-klokke

Distribusjon, altså p for plass, er ikke noe som blir bestemt uavhengig av de andre p-ene. Distribusjonsstrategien henger sammen med både prisstrategi, produktstrategi og kommunikasjonsstrategi. En Rolex Submariner-klokke er eksempel på et kvalitativt høyverdig og eksklusivt produkt. Hva må produsenten gjøre for at kundene skal oppfatte produktet på denne måten?

Bilde fra et billøp i Daytona.Formel 1-billøp passer utmerket som arena for Rolex-reklame: Ekstremt dyre og eksklusive biler er en god «match» for klokker som vil være «Formel 1» i sin kategori.

 

 

Bilde av en regatta.Seiling er en fritidssyssel som tradisjonelt har vært forbeholdt de mer velstående. Derfor er en seilbåtregatta en passende ramme for Rolex-reklame.

En enhetlig strategi

En Rolex-klokke er et teknisk komplekst produkt av svært høy kvalitet. Det er laget av dyre materialer og har en gjennomtenkt design. Prisen henger selvfølgelig sammen med disse egenskapene – klokken koster svært mye, og Rolex finner du aldri på salg.

Rolex-klokker distribueres bare hos noen få urmakere som er sett på som «verdige» til å selge slike klokker. Det betyr for det første at de må ha et utvalg av klokker som passer sammen med Rolex. I tillegg må de ha urmakere med den rette kunnskapen til å selge og reparere klokkene.

Reklame for Rolex finner vi i fagpressen og i ukepressen som regnes som eksklusiv, som for eksempel magasinene D2 og i Norsk Golf. Disse magasinene har relativt mange lesere som kan ta seg råd til å kjøpe en klokke i hundretusenkronersklassen. Rolex er også sponsor for sportsarrangementer som er eksklusive, som seilregattaer og store golfturneringer.

Som du ser, bruker Rolex markedsføringsverktøyene slik at alle p-ene støtter opp om hverandre og bidrar til å skape en sterk merkevare.