Fagstoff

Eksklusiv distribusjon

Publisert: 18.12.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Ferrari-merke

Eksklusiv distribusjon betyr at bare én eller svært få butikker kan selge en vare eller tjeneste. De dyreste luksusmerkene, som for eksempel Ferrari-biler, distribueres alltid eksklusivt fordi distribusjonsformen understreker at produktene er uoppnåelige for de fleste.

Bilde av en bilforhandler og daglig leder.Vet du hvor din nærmeste Ferrari-forhandler befinner seg?

Svært spesielle produkter

Det er ofte komplekse eller eksklusive produkter som får eksklusiv distribusjon. Tenk deg Ferrari – slike biler vil du ikke kunne kjøpe hos en hvilken som helst bilforhandler, da ville hele merkevaren Ferrari mistet sin eksklusivitet. Ferrari selges bare hos utvalgte forhandlere av eksklusive biler. De kundene som har råd til å kjøpe slike biler, vet hvor de skal gå for å få seg en Ferrari.