Fagstoff

Intensiv distribusjon

Publisert: 18.12.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Tyggegummi og sjokolade

Intensiv distribusjon betyr at man kan få tak i produktet nærmest overalt. Sjokoladeprodusenter velger ikke ut spesielle butikker som de anser som kvalifiserte til å føre produktene deres, de er tvert om interesserte i at produktene deres er tilgjengelige for flest mulig kunder på flest mulig steder.

Bilde av en T-skjorte.Produsentene av «merkeløse» T-skjorter kan ikke ta noen høy pris for varene sine. Derfor må de i stedet satse på tilgjengelighet.

 

 

 

Bilde av H&M-logoen.Kjedebutikker som H&M har sine egne merker, men disse merkene er likevel relativt billige og produktene selges i store volum. Derfor kan det passe å kalle distribusjon gjennom kjedebutikker for intensiv distribusjon.

Mål: å nå mange kunder

Dersom en bedrift ønsker at kundene skal kunne finne varene «overalt», velger den en intensiv distribusjonsstrategi. Tenk deg for eksempel en produsent som lager T-skjorter i bomull, uten merke. Denne produsenten ønsker å maksimere salget sitt ved å ha produktet tilgjengelig i mange utsalg og selger derfor til alle detaljister som vil ha en slik T-skjorte i utvalget sitt.

Også store kjeder som Dressmann, KappAhl og H&M finnes i grunnen «overalt». Dette gjør det litt vanskeligere å beskrive distribusjonsstrategien deres, for man kan si at selv om et produkt bare selges i butikkene til en bestemt kjede, så er distribusjonen likevel intensiv fordi tilgjengeligheten er så stor.

Nedenfor ser du en reklame for herreunderbukser H&M bruker for å tiltrekke seg massene. Tror du den treffer? Hvis du er gutt mellom 15 og 20 år, er du antakelig i målgruppen de søker.