Fagstoff

Valg av distribusjonsform

Publisert: 17.12.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Volvo hovedkontor

Kort eller lang vei ut til forbruker? Det er mange forhold en bedrift må ta hensyn til når den skal velge distribusjonsform. I bilindustrien er det vanligvis bilforhandlerne som selger til sluttbruker. Produsentene overlater dermed jobben med å få varene ut til kunden til distributører, slik at produsentene kan konsentrere seg om det de selv kan best – nemlig å lage biler.

Bilde av Nike fabrikkutsalg.Mange merkevareprodusenter har fabrikkutsalg der kundene kan få kjøpt varene til lavere pris enn i butikker.

 

Bilde av en Apple-butikk i New York.Apple selger produktene sine i stor grad gjennom egne butikker. Slik beholder bedriften kontroll over distribusjonen.

 

Bilde av en nettbutikk.Handel via Internett er billigere enn kjøp i butikk fordi man slipper fordyrende mellomledd.

Direkte distribusjon

Direkte distribusjon betyr at varen eller tjenesten som blir produsert, går direkte fra produsent til forbruker, uten noen form for mellomledd. Mat som blir produsert på et restaurantkjøkken, og som serveres gjesten ved bordet, er et eksempel på direkte distribusjon. Det samme kan sies om fabrikkutsalg av klær: Klærne blir produsert på fabrikken, og kunden kommer dit og kjøper uten at noen mellomledd er involvert. Andre direkte distribusjonsmetoder kan være bestilling hos produsenten via postordre, telefon eller Internett.

Indirekte distribusjon

Når det brukes mellomledd for å få varen ut til kunden, slik som fraktbyråer, grossister, butikker og så videre, snakker vi om indirekte distribusjon. Hvilken distribusjonsform en bedrift til slutt velger, avhenger av flere forhold: behovet for kontroll med distribusjonen, økonomi, kunnskap om kundegruppen og egne ønsker om virksomhetsområde. Ikke alle bedrifter har økonomi til å bli gode på både produksjon og distribusjon.

Uansett hva slags alternativ en bedrift bestemmer seg for, er det viktig at avgjørelsen er gjennomtenkt! I videoen nedenfor ser du et humoristisk eksempel på hva som kan skje dersom vi velger feil distribusjonsform for produktet vårt.