Fagstoff

Distribusjonskanaler

Publisert: 17.12.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Lager

Distribusjonskanalen er veien et produkt tar fra produsent til forbruker. Vi beskriver distribusjonskanalen ved hjelp av hvor mange og hvilken type mellomledd. Hvert mellomledd krever transport, lagring og videresalg.

Bilde som viser tekstilindustri.Veien fra tekstilproduksjon på fabrikk til ferdig plagg i butikk er lang og krever ofte mange mellomledd. Tekstilprodusenten har vanligvis liten eller ingen kontroll over hvor tekstilene til slutt selges.

 

 

Bilde av en ung gutt som handler.Varene vi kjøper i butikken, har ofte vært innom mange kanalmedlemmer. Siden alle ledd i distribusjonskanalen skal ha betalt for arbeidet de gjør, er det ofte stor forskjell mellom prisen produsenten får for varen, og prisen som sluttbruker betaler.

 

 

En skål med rømmegrøt og et fat med spekemat og frukt. foto.Kortreist mat, det vil si mat som er produsert lokalt, blir stadig mer populært. Det at maten går gjennom færre ledd på veien fra produsent til forbruker, blir her sett på som et tegn på kvalitet. 

 

 

Bilde av en Lacoste-butikk.Merkevareprodusenter, som for eksempel Lacoste, er opptatt av hvor varene deres selges. De ønsker seg derfor størst mulig kontroll over distribusjonen.

Kanalmedlemmer

Mellomleddene i distribusjonskanalen kaller vi kanalmedlemmer. En virksomhet kan velge hvor mange kanalmedlemmer den ønsker å bruke, men til vanlig består en distribusjonskanal av produsent (fabrikk), grossist og detaljist. For eksempel blir klær produsert i en fabrikk og deretter solgt til en grossist, som kjøper inn klær fra mange produsenter. Grossisten selger så klærne til butikker (detaljister), der kunden kommer for å kjøpe dem.

Illustrasjon av produktveien fra produsent til kunde.

En ny type kanalmedlem?

Nå for tiden kan det til og med hende at en kunde benytter seg av en «personal shopper», en personlig hjelper som også skal ha sin del av «kaka» før varen endelig når kunden. I videoklippet nedenfor ser du hva en personal shopper mener hun kan gjøre for deg.

Et strategisk valg

Hver gang en vare skal videre fra ett kanalmedlem til neste, kreves det transport med lastebil, tog, båt eller fly og lagring på større eller mindre lagre rundt omkring i landet eller i verden. Jo flere medlemmer som finnes i distribusjonskanalen, jo flere er det som håndterer varen på en eller annen måte, og som skal tjene penger før varen når kunden. Det kan bety at varen blir dyrere, eller at fortjenesten per enhet blir mindre. Det kan også bety at produsenten har mindre kontroll med hvor og hvordan varen faktisk selges til slutt. Produsenten må derfor vurdere nøye i hvert tilfelle hva som er den beste distribusjonsstrategien.