Fagstoff

Direkte markedsføring

Publisert: 25.02.2013, Oppdatert: 26.06.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Kvinne ser i IKEA-katalog

Direkte markedsføring består av tre typer markedsføring som har til hensikt å nå kunden personlig: Direct mail (DM), katalogmarkedsføring og interaktiv markedsføring. IKEA-katalogen er et eksempel på direkte markedsføring. Den leveres rett i postkassen til familier over hele verden.

Bilde av avfotografert markedsmateriale fra Røde Kors.I dette brevet oppfordrer Røde Kors til å gi penger i forbindelse med julen. Brevet er adressert og henvender seg dermed direkte til en person. Svarmuligheten er en ferdig utfylt giro.

Bilde av en kvinne som ser i en Clas Ohlson-katalog.Kataloger gir deg mulighet til å planlegge kjøpene dine hjemme. For eksempel kan du sjekke hvilket nummer det står på litium-batteriet du trenger til klokken din, og så finne ut om butikken faktisk fører det. Det kan jo være greit å vite før du tar turen.

Bilde av et øye med refleksjon av logoen til Skype i pupillenDu bør få øynene opp for interaktiv markedsføring i nåtid. Chattefunksjonene mange serviceorganisasjoner eller nettbutikker tilbyr, er veldig praktiske. Det er ofte mindre kø på chat enn på telefon, og det er i tillegg gratis! Både banker, teleselskaper og nettbutikker tilbyr chatting.

Direct Mail (DM)

Direkte markedsføring er den typen markedsføring som henvender seg rett til mottaker uten omveier eller mellommenn, for eksempel som brev eller tilbud der mottakeren får en eller annen form for svarmulighet. Organisasjoner som Leger uten grenser og Røde Kors bruker for eksempel DM når de ønsker støtte til prosjektene sine. 

Bedrifter som bruker DM, kan velge hva slags personer de vil sende til. Som grunnlag bruker de demografiske kriterier som alder, kjønn, bosted, inntekt eller annet. Slik kan de være målrettet i sin markedsføring.

Katalogmarkedsføring

Ofte får vi kataloger i posten. De kan komme som innstikk i aviser vi abonnerer på, eller distribueres på andre måter. Avsenderne kan være alle slags bedrifter fra alle slags bransjer, som for eksempel StarTour, Biltema, IKEA, H&M, for å nevne noen. Enkelte av disse katalogene har i verdenssammenheng imponerende stor distribusjon. Visste du at IKEA-katalogen er den mest distribuerte boken etter Bibelen?

Kataloger gjør oss i stand til å forberede kjøpene våre og er en form for vindusshopping der vi kan tenke gjennom løsninger og bruke tid på kjøpet. De gir oss altså mulighet til å se hele vareutvalget og samtidig kunne vurdere kjøpene vi gjør. For eksempel kan vi få tid til å se gjennom klesskapet vårt slik at kleskjøpene blir gjennomtenkt og passer med det vi har fra før, eller vi kan få målt opp størrelsen på et rom i huset mens vi vurderer møbelalternativene, slik at møblene vi kjøper, er i riktig mål.

Av og til er det et bestillingsskjema bakerst i katalogen, eller det er henvisning til bestillingstelefon eller nettadresse. Men det er ikke nødvendig å gi kunden mulighet til å bestille fra katalogen.

Interaktiv markedsføring

Interaktiv markedsføring omfatter elektroniske medier og fremstår som oftest som en nettside der du kan få informasjon, bestille og spørre dersom du lurer på noe. Det er altså dialog og kommunikasjon mellom kunde og salgsorganisasjon. Interaktiv markedsføring kan foregå på nett eller via e-post. Du har kanskje opplevd å få tilbud eller månedsbrev fra forskjellige organisasjoner der du har kjøpt et produkt eller tjeneste en gang og har samtykket til at du vil motta e-post?

En interaktiv nyhet er chattefunksjonene forskjellige organisasjoner tilbyr på nett. Dette er interaktivitet i nåtid, der du kan få kundeservice ved å chatte med en kundebehandler. Nedenfor ser du et skjermbilde av NetComs chatteside. Hvis du vil, kan du gå inn på sidene til NetCom og se hvordan den fungerer.

Skjermdump av NetCom-chat.