Fagstoff

Salgsfremmende tiltak

Publisert: 25.02.2013, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Cola

Har du noen gang vært på blindsmaking av cola-drikker? Dette er en form for salgsfremmende tiltak som er ment å gjøre kunden bevisst på forskjellen mellom produktene.  

 

Bilde av kvinne i matvarebutikk som deler ut smaksprøver av ostVed ostedisken på supermarkedet får vi ofte smaksprøver på ost og kjeks.

 

 

Sort-hvitt bilde av russ i Studenterlunden i 1958 som prøvesmaker på Coca-Cola.Russen var nok en viktig målgruppe for Coca-Cola. Her ser du russen prøvesmake brusen i 1958 – en effektiv måte å få i gang bruk på.  

Mange former for tiltak

Salgsfremmende tiltak er aktiviteter eller tiltak som er ment å utløse salg. Det kan være «sjokkselgere» (store kurver fylt med produktet), varedemonstrasjoner, vindusutstillinger, konkurranser av forskjellig art eller rett og slett rabatter og prisavslag.

Et eksempel på salgsfremmende tiltak du helt sikkert har møtt på, er prøvesmaking av mat i matbutikkene, for eksempel dersom det er lansert en ny pizza, eller sommerens nye grillpølse. Bruk to minutter med den du sitter ved siden av, og finn ut hva slags type salgsfremmende tiltak dere har sett i det siste.

Detaljene teller

Her ser du en film om hvordan de tenker når de skal utvikle pappstativer og lignende til produkter som skal få en spesiell plass i butikkene. Tror du det virker?