Fagstoff

Informasjonssøking

Publisert: 14.08.2012, Oppdatert: 28.06.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Internettsøk

Når du har konstatert at du har et udekket behov og vil gjøre noe med saken, setter du i gang prosessen med å «tette hullet». Da har du kommet til fase to i kjøpsprosessen: informasjonssøkingen. 

Bilde av hundemote.Hunder bør slippe å fryse om vinteren, men det er nok eierne som er mest opptatt av om vinterdrakten er siste mote eller ei!   

Bilde av en jente som ser i en Clas Ohlson-katalog.Kataloger er nyttige informasjonskilder for den som vil planlegge kjøpet sitt godt. 

Det blir stadig enklere å finne kjøpehjelp på nett. For eksempel kan du bruke denne iPhone-appen.

Start med å spørre deg selv!

Du undersøker nå hvilke produkter eller løsninger som kan hjelpe deg til å dekke behovet ditt. Den første personen du spør om råd, er deg selv. Det kan hende du kommer på at du faktisk har noe som kan dekke behovet ditt på en tilfredsstillende måte – uten at du trenger å kjøpe noe. Du kan også rekapitulere hva du har lest i avisene den siste tiden, hvilke reklamer du har sett, og så videre for å finne svar på spørsmålet ditt.

La oss si at du har en hund som ikke har mye pels, og som derfor trenger et dekken, en vinterdrakt som skal varme den. Hva kan du gjøre? Du husker at det i siste utgave av «Hundesport», medlemsbladet til Norsk Kennel Klub, var flere annonser med tilbud på dekken i mange varianter. De var priset fra 500 kroner og oppover til cirka 800 kroner. Dette er relativt kostbart utstyr til en hund, vil du kanskje mene. Hva kan du gjøre for å dekke dette behovet på en mer økonomisk måte? Kanskje finnes det noe brukt på Finn.no? Eller du kan lage noe selv? En gammel ullgenser som sys om, kan gjøre nytten til en langt lavere pris enn et kjøpt dekken. Ofte vil du klare å finne løsningen på egen hånd.

Intern og ekstern informasjonssøking

Når du bruker deg selv som informasjonskilde, sier vi at du driver med intern informasjonssøking. Dersom du har begrenset med kunnskap på et område, spør du gjerne også andre personer om råd. Dette kan være venner og kjente eller personer som har særlig god kunnskap på området. I tillegg søker du kanskje informasjon i media. På Internett finner du for eksempel omtaler av forskjellige produkter og brukervurderinger. Når du leter etter informasjon andre steder enn i ditt eget hode, snakker vi om ekstern informasjonssøking. 

Vi legger ofte vekt på hva slags produkter mennesker vi ser på som referansepersoner, bruker. Dersom du skulle kjøpe nytt snøbrett eller ny snøbrett-bekledning, ville du kanskje også sett hva noen av de beste i verden bruker?