Fagstoff

Personlige faktorer 2

Publisert: 08.08.2012
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Hvem er du?

Forbrukeratferden din påvirkes også av ulike personlige forhold, som for eksempel hvor gammel du er, hvor langt du har kommet i livsløpet ditt, hva du jobber med, hvor mye penger du har å rutte med, hva slags livsstil du har, og hvordan du oppfatter deg selv.

Bilde av fallskjermhoppere.Fallskjermhopping ...

Bilde av en person som strikker.... eller strikking? Mennesker er forskjellige og velger forskjellig livsstil.

 

Bilde av komikeren Christine KohtHvordan vil du beskrive personligheten til programleder Christine Koht? 

 

Livsstil

Begrepet livsstil bruker vi om måten et menneske innretter livet sitt på, med utgangspunkt i egne meninger, interesser og aktiviteter. Vi kan for eksempel si at en person har en svært aktiv livsstil, og mene at vedkommende driver med mye sport, er med i foreninger og hele tiden søker nye utfordringer. Andre kan leve på en roligere måte og sette pris på kvelder foran peisen og en god bok. Andre igjen kan være sterkt kulturelt orienterte, gå på utstillinger, i teatret og følge med i ulike musikkmiljøer.

Det er åpenbart at måten vi lever livet vårt på, påvirker forbrukeratferden vår. Markedsførere kan derfor bruke livsstil som grunnlag for segmentering og finne målrettede markedsstrategier for å nå aktuelle kundegrupper.

Personlighet

Personlighet er en fellesbetegnelse vi bruker for å beskrive den karakteristiske måten et menneske reagerer på, tankemessig, følelsesmessig og gjennom synlig atferd.1 Den er en blanding av medfødte og tillærte egenskaper som skiller ett menneske fra andre rundt han eller henne. Eksempler på personlighetstrekk er selvsikkerhet, dominans, uavhengighet, beskjedenhet, sosiale ferdigheter, tilpasningsdyktighet og utfordringstrang2.

Markedsførere vil være interessert i å kjenne til typiske personlighetstrekk blant sine kjøpere, for de er opptatt av å finne budskap med den rette appellen. Sagt med andre ord: De vil finne ut hva de bør spille på i kommunikasjonen av et markedsføringsbudskap overfor en bestemt gruppe – hvilken type argumentasjon de med fordel kan bruke.

Du kjenner kanskje Lars Monsen? Se på videoinnslaget nedenfor: Hva slags personlighetstrekk synes du er mest fremtredende hos han? Hva tror du personligheten hans har å si for forbruket hans? (Foruten at det går med noen fiskestenger ...)

 

Yrke

Også yrket ditt påvirker hvordan du oppfører deg som forbruker. For det første er yrket ditt ofte et resultat av utdanningsnivået ditt, noe som igjen påvirker atferden din. For det andre vil forbruket ditt i forbindelse med yrket variere. Som håndverker trenger du kanskje en robust bil som har plass til både utstyr, klær og sko som du trenger i jobben din. En direktør vil nok ha andre kriterier når han eller hun skal kjøpe bil, og vil trenge drakt eller dress på jobben, for å nevne noe. Den som reiser mye i jobben, vil ha behov for produkter som kofferter, mobilt bredbånd og så videre. Se på videoen under og finn ut hvilken bransje som blir omtalt, og hva slags forbruk som hører til yrket!