Fagstoff

Motivasjon

Publisert: 07.08.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Usain Bolt

Motivasjon er drivkraften i våre handlinger, den gir handlingene våre retning. Vil du bli verdensmester i 100 meter sprint, som Usain Bolt, trenger du både motivasjon, talent og en stor porsjon selvdisiplin. Du må trene jevnt og målrettet for å – kanskje – nå dette målet. Dersom du er motivert for å oppnå karakteren 6 i faget Markedsføring og ledelse, må du lese aviser og fagstoff, diskutere faglige spørsmål og løse oppgaver om ønsket ditt skal bli virkelighet.

Bilde av Flyktninghjelpen som deler ut matrasjoner til flyktninger i Goma, Kongo, 18. oktober 2008.Vissheten om at man arbeider for en god sak, er en sterk drivkraft! Her deler lokale medarbeidere i Flyktninghjelpen ut matrasjoner til flyktninger i Goma i Kongo høsten 2008.

 

 

Bilde av en eldre kvinne som har vært en forkjemper for jenteidrett og en ildsjel bak Norway Cup siden starten i 1972.Rigmor Andresen har vært en ildsjel bak Norway Cup siden fotballturneringen ble arrangert for første gang i 1972. Hun er en av mange i Norge som utfører frivillig arbeid fordi de opplever det som meningsfullt å bidra til fellesskapet.

 

 

Bilde av psykologen Abraham Maslow.Abraham Maslow (1901–1970).

Hva er det som skaper motivasjon?

Motivasjon kan høres ut som et veldig teoretisk begrep, men egentlig er det nokså konkrete behov som ligger til grunn for handlingene våre. Behovene våre styrer oss i bestemte retninger, for eksempel mot mat og drikke, mot beskyttelse og mot hvile og søvn. Noen behov er helt grunnleggende, de tilfredsstilles for at vi skal overleve. Andre behov oppstår fordi vi lever i et fellesskap med andre mennesker. Vi ønsker oss for eksempel anerkjennelse for det vi gjør, om det nå er på skolen, på jobben eller hjemme.

Å se en mening i det man gjør, kan også være en svært sterk drivkraft for handlingene våre. I videoen nedenfor møter du Tommy Nilsen, som har vært profesjonell fotballspiller i Lyn. Etter avsluttet karriere startet han i 2005 Karanba, et fotballprosjekt for barn i slummen i Rio de Janeiro. Nilsen opplever det som meningsfullt og viktig å gi barn og unge sjansen til et bedre liv. Du kan lese mer om prosjektet hans i artikkelen «Bruker fotball for å redde slumbarn».

Viktig kunnskap for markedsførere

Flere kjente psykologer har reflektert over og undersøkt hva motivasjon er, og hva som skaper og øker motivasjonen vår. Det kan være nyttig å koble teoriene til disse psykologene opp mot markedsføring, for markedsførere trenger å forstå kundenes behov om de skal klare å levere det kundene vil ha.

En psykolog som har utviklet teorier som brukes mye innen markedsføring, er Abraham Maslow. Motivasjonsteorien hans bygger på grunntanken om at ethvert menneske ønsker å realisere sine iboende evner og muligheter, og noen psykologer hevder at Maslow ville «snudd seg i graven» dersom han visste at teorien hans blir benyttet i en så kommersiell sammenheng. Men hvem vet – kanskje ville han likevel vært glad for at en så stor (og viktig) gruppe mennesker bruker teorien hans?

Relatert innhold

Aktuelt stoff