Fagstoff

Forbrukeratferd

Publisert: 07.08.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Ung mann kjøper jeans

Hva er det som får deg til å kjøpe en bestemt type olabukse? Og hva kan være grunnen til at du velger samme type bukse gang på gang? Dette er grunnleggende spørsmål for en markedsfører. All markedsføring begynner derfor med en analyse av forbrukeratferd. 

Bilde av tre kvinner på shopping.Vi kjøper alle varer vi strengt tatt ikke trenger, av og til. Hvilke faktorer kan påvirke kjøpsbeslutningen vår i slike tilfeller?

En prosess i flere trinn

Med forbrukeratferd mener vi «alt enkeltpersoner og husholdninger foretar seg i forbindelse med å tilegne seg, bruke og kvitte seg med varer og tjenester, inkludert betraktninger forut for og i etterkant av handlingene» (Store norske leksikon). Det er viktig å forstå at forbrukeratferd er en prosess, og at kjøp bare er ett trinn eller stadium i denne prosessen.

Forbrukeren kan påvirkes

Forbrukeren er uavhengig og tar sine egne beslutninger. Men det er mange underliggende forhold som påvirker en kjøpsbeslutning, som for eksempel personlige holdninger, kulturell og sosial påvirkning, økonomi, tid, sted og anledning. Derfor kan forbrukeren også påvirkes til en viss grad. Dersom vi som markedsførere forstår forbrukerens motivasjon og behov, kan vi tilby produkter og tjenester som dekker disse behovene. På den måten gjør vi en god markedsføringsjobb1.

De fem trinnene i kjøpsprosessen

1 Du erkjenner problemet: Du sover dårlig! Du trenger en ny madrass.

Person med bærbar PC

2 Du søker informasjon: Hvem tilbyr gode madrasser?

Bilde av en kvinne som ser i en IKEA-katalog.

3 Du vurderer alternativene: Hvilken type madrass vil du ha? Hva har du råd til?

4 Du tar avgjørelsen om å kjøpe: Endelig! Det er godt å ha bestemt seg og å få drømmemadrassen i hus.

5 Du vurderer kjøpet: Sover du bedre nå?

  • 1. Consumer Behaviour , Consumer Behaviour fifth edition (1986) , , Edition: 1986, Publisher: The Dryden Press